Pagājušā gada novembrī Jelgavā tika atklāta rekonstruētā Loka maģistrāle – viena no galvenajām maģistrālajām pilsētas ielām pilnībā pārbūvēta 4,7 kilometru garumā, sakārtoti apbraucamie ceļi vēl 6,4 kilometru garumā, un tas ir neatsverams ieguvums pilsētas uzņēmējdarbības attīstībai un iedzīvotāju pārvietošanās ērtībām. Taču, neskatoties uz to, ka maģistrāle jau sen kā nodota ekspluatācijā, uzņēmums “Igate KT”, kas arī startēja iepirkuma konkursā un objektu bija gatavs būvēt par 5,4 miljoniem eiro dārgāk, turpināja apstrīdēt būvnieka izvēli projektā.
Šī tiesvedība jau sākotnēji bija uzņēmuma “Igate KT” vēršanās pret Jelgavas pašvaldību, informē Jelgavas valstspilsētas pašvaldības Sabiedrisko attiecību pārvaldē.
Uzņēmums iepirkumā startēja ar piedāvājumu, kas bija par 5,4 miljoniem eiro dārgāks nekā uzvarētāja “RERE vide – Hidrostatyba” piedāvātā cena. Jelgavas pašvaldības Iepirkumu komisijas lēmums ir pamatots, jo Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) Iesniegumu izskatīšanas komisijas lēmums apliecina, ka komisija, izvēloties būvnieku Loka maģistrāles rekonstrukcijai, veica pārbaudi atbilstoši konkursa nolikuma prasībām un tas, realizējot šo projektu, ļāva pašvaldībai ieekonomēt 5,4 miljonus eiro.
Saskaņā ar pašvaldības Iepirkumu komisijas 2018. gada 3. aprīļa piedāvājumu atvēršanas sanāksmes protokolu konkursā bija iesniegti pieci piedāvājumi: AS “A.C.B.” (piedāvātā līgumcena – 24 618 936,41 eiro bez PVN); SIA “Ceļu būves firma “Binders”” (piedāvātā līgumcena – 22 997 771,71 eiro bez PVN); SIA “YIT Infra Latvija” (piedāvātā līgumcena – 23 857 053,23 eiro bez PVN); piegādātāju apvienība “Igate KT” (piedāvātā līgumcena – 23 100 100,10 eiro bez PVN); personu apvienība “RERE vide – Hidrostatyba” (piedāvātā līgumcena – 17 692 909,06 eiro bez PVN). Ņemot vērā četru pretendentu cenu piedāvājumus, kas savstarpēji atšķīrās par nebūtiskām summām, bet uzņēmuma “RERE vide – Hidrostatyba” piedāvātā cena bija par 5,4 miljoniem eiro zemāka, Jelgavas pašvaldība vērsās Konkurences padomē, lai tā izvērtē iespējamo ceļu būvnieku savstarpējo vienošanos cenu piedāvājumā.
Būvdarbu līgums ar konkursa uzvarētāju tika noslēgts 2018. gada jūnijā, taču pirmā tiesas sēde notika tikai 2019. gada martā. Savukārt 2019. gada maijā pieņemts Administratīvās rajona tiesas spriedums, ar kuru noraidīts “Igate KT” pieteikums, ka IUB Iesniegumu izskatīšanas komisijas lēmums būtu atzīstams par prettiesisku, tādējādi apliecinot, ka pašvaldības Iepirkumu komisijas lēmums ir pamatots. Tomēr “Igate KT” minēto spriedumu pārsūdzēja Augstākajā tiesā, kur ar Senāta 2020. gada 4. maija spriedumu tika nospriests nodot lietu atkārtotai izskatīšanai pirmās instances tiesai. 2021. gada maijā Administratīvā rajona tiesa lēma atzīt par prettiesisku Jelgavas pašvaldības lēmumu par Loka maģistrāles būvnieka izvēli. Pašvaldība spriedumu pārsūdzēja Augstākajā tiesā, bet pagājušajā nedēļā saņēma Augstākās tiesas atteikumu par kasācijas tiesvedības uzsākšanu. Tas nozīmē, ka Augstākā tiesa neskatīja lietu pēc būtības, atstājot spēkā Administratīvās rajona tiesas maijā pieņemto lēmumu.
Četri no pieciem konkursa pretendentiem piedāvāja līgumcenu, kas būtiski pārsniedza pasūtītāja plānoto – pat par vairāk nekā 40 procentiem. Līdz ar to, ja būtu jāvērtē piedāvājumi, pamatojoties uz Augstākās tiesas spriedumā norādītajiem argumentiem, pasūtītājam konkurss būtu jāpārtrauc, neizvēloties nevienu no piedāvājumiem.
Loka maģistrāles būvdarbu iepirkuma rezultātus ir apstiprinājis IUB. Iepirkumu procedūru ir skatījusi arī Eiropas Komisija. Tāpat Loka maģistrāles rekonstrukciju uzraudzīja Centrālā finanšu un līgumu aģentūra, kas rekonstruēto ielu apsekoja arī pēc tās nodošanas ekspluatācijā, atzīstot, ka būvdarbi veikti kvalitatīvi. Jelgavas pašvaldība uzskata, ka visu šo iesaistīto un atbildīgo institūciju pozitīvie atzinumi norāda uz to, ka konkursā uzvarējušais pretendents ir bijis kvalificēts un būvdarbi veikti kvalitatīvi.
Pēc Augstākās tiesas atteikuma uzsākt kasācijas tiesvedību Centrālā finanšu un līgumu aģentūra piemēros Jelgavas pašvaldībai finanšu korekciju no ES fonda piešķirtā finansējuma attiecināmajām izmaksām. Jau šajā nedēļā notiks sarunas ar atbildīgajām institūcijām – IUB un Finanšu ministriju –, lai pārrunātu situāciju un iespējamos risinājumus. IUB, izskatot iesniegtās sūdzības par konkursa rezultātiem, apstiprināja, ka komisija ir izvērtējusi uzvarējušo pretendentu un pamatoti atzinusi par atbilstošu.
Realizētais projekts ir viens no pilsētas lielākajiem un finansiāli apjomīgākajiem būvniecības darbiem. Loka maģistrāle ir Jelgavas pilsētas maģistrālā iela, kas savieno autoceļu A8 ar Kalnciema ceļu un autoceļu P99 Jelgava–Kalnciems. Tās rekonstrukcija ir būtisks solis pilsētas turpmākajai attīstībai, izbūvējot iecerēto ziemeļu apvedceļu, ko veidos Loka maģistrāle, perspektīvais ziemeļu šķērsojums pāri Lielupei un Driksai un Atmodas iela.
Jelgavas pašvaldība, šajā projektā piesaistot ES finansējumu nacionālas nozīmes centru integrēšanai Eiropas vienotajā transporta tīklā (TEN-T), rekonstruēja Loka maģistrāli no Kalnciema ceļa līdz pilsētas administratīvajai robežai 4733 metru garumā. Projektā ne tikai atjaunota maģistrālā iela, bet arī rekonstruētas komunikācijas, izbūvēts jauns pārvads pār dzelzceļu, gājēju un velo celiņi, stāvvietas, atpūtas vietas ar soliņiem, velostatīvi, atkritumu urnas, atjaunotas pieturvietas un pie pilsētas robežas izveidota atpūtas vieta ar karti tūristiem. Tāpat sakārtoti apbraucamie ceļi 6,4 kilometru garumā.
Foto: Jelgava.lv
Reklāma