Ceturtdiena, 13. novembris
Eižens, Jevgeņijs, Jevgeņija
weather-icon
+8° C, vējš 2.68 m/s, D-DR vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Blakus stacijai nevēlas redzēt monstru

Īsi pirms pašvaldību
vēlēšanām Jelgavas pašvaldības izdevumā “Jelgavas Vēstnesis”
tika publicēta Zemgales prospektā 19A plānotās autoostas,
tirdzniecības un izklaides centra ieceres vizualizācija, kas tapusi
projektēšanas firmā “Statio Arhitektūra”, kas ir arī jau
topošā pilsētas tirgus projekta veidotājs. Publicētais materiāls
radījis rezonansi arhitektu vidū un arī plašākā sabiedrībā.

Būvmeistaram
nevajadzētu projektēt


Uz “Ziņu” aicinājumu komentēt ieceri atsaucās arhitekts
Latvijas Arhitektūras gada balvas ieguvējs nominācijā “Labākā
publiskā ēka” Ingurds Lazdiņš. 2017. gada janvārī Jelgavā
viņš prezentēja alternatīvu lielveikala Cukura ielā 2 projektu,
kas gan neguva projekta attīstītāju atsaucību. Par Zemgales
prospektā 19A plānotās ēkas vizualizāciju I.Lazdiņš teic: “Es
skaidri redzu, ka prezentētais objekts ir bezvērtīgs, vidi
degradējošs, faktiski pārpratums. Jautājums ir par to, kā tas
radies un ieguvis jau leģitīmu statusu, tur ir darbs pētnieciskajai
žurnālistikai. Nevar par normālu uzskatīt situāciju, ka vidi
veido nevis arhitekts, bet projektētājs – juridiska persona vai
inženieris. Latvijā tāds arhitekts iznāk bijis nebijis.
Būvmeistars nosaka, kā būvēt! Un celtne jau turas – cilvēkiem
uz galvas nekrīt. Te būtu jāveido profesionāls izvērtējuma
process un konkursi. Sākotnēji būtu jāizvērtē, vai dzelzceļa
stacijas ēkas kapacitāte ir pietiekama arī autobusu satiksmes
nodrošināšanai. Plašāk runājot, tā ir daudzviet vērojamā
pārdošanās, kad sevi un savu godu pārdod arī inženieri un
arhitekti, kas ir iztapoņas. Saņem savu mazo aldziņu, turas pie
savas vietas un pat neatzīst, ka dara to, kur nav izglītības un
gara spēju to paveikt. Bet priekšnieks taču ir teicis izdarīt.”

Risinājums, kad iegūtu
visi

Vairākkārtēja
Latvijas Arhitektūras gada balvas ieguvēja un starptautisku
konkursu uzvarētāja arhitekte Zaiga Gaile bieži Jelgavu redz
caurbraucot, jo leišmalē dzīvo viņas radi.

“Kad braucu caur
Jelgavu, es vienmēr domāju, cik skaista skatam paveras dzelzceļa
stacijas ēka, tās priekšlaukums! Brīnišķīgi būtu tur
dzelzceļa staciju apvienot ar autoostu. Tātad notiktu eleganta
dzelzceļa stacijas rekonstrukcija, no kuras iegūtu visi, – tiktu
atjaunota viena skaista ēka Jelgavā, un nekas jauns nebūtu
jābūvē,” uzskata Z.Gaile. Par “Statio Arhitektūra”
prezentēto autoostas un izklaides centra vizualizāciju viņa saka:
“Tas izskatās tik samocīts, tik nekāds! Kāpēc Jelgavai tādu
vajag?”

Z.Gaile pozitīvi vērtē
Jelgavas pašvaldības ideju novietot autoostu blakus dzelzceļa
stacijai. “Cilvēki varēs pārsēsties no vilciena autobusos, un
otrādi. Var uztaisīt uz autobusu un arī vilcienu perona nojumes.
Vecās dzelzceļa stacijās tādas nojumes bija visa pasažieru
vilciena garumā,” spiež arhitekte.

Attēls: Jelgavas pilsētas pašvaldība; Visu rakstu lasiet 17.jūnija “Zemgales Ziņās”

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.