
Latvijas Biozinātņu un tehnoloģiju universitātes (LBTU) Inženierzinātņu un informācijas tehnoloģiju fakultātē (IITF) tiek veikti jauni pētījumi mikromobilitātes jomā, tostarp iegādāts mikromobilitātes risinājumu komplekts CO₂ izmešu samazināšanas pētījumiem pilsētvidē. LBTU ziņo, ka jaunie elektrospēkrati dod iespēju detalizēti izpētīt svarīgākos ekspluatācijas parametrus – kustības ātrumu, ieskriešanās intensitātes parametrus, nobraukumu ar vienu uzlādi, uzlādes izmaksas, enerģijas izmantošanas efektivitāti un citus tehniskos rādītājus.
Universitātes mikromobilitātes izpētes komplekts ietver plašu elektrospēkratu klāstu – mopēdautomobili “Citroen AMI”, elektriskos skrejriteņus “Vsett 10”, “SEGWAY KickScooter MAX G2” un “Xiaomi Electric Scooter 4 Lite”, elektrisko mopēdu “HECHT EQUIS” un elektriskos velosipēdus “Touroll U1” un “GOGOBEST GF700”.
Pirmo iegādāto četrriteņu elektromopēdu “Citroen AMI” studiju gaitā izmantoja maģistrants, kurš veica padziļinātu transportlīdzekļa izpēti un sekmīgi aizstāvēja maģistra darbu. Pētījuma ietvaros elektromopēds tika aprīkots ar modernām datu nolasīšanas un saglabāšanas iekārtām, kas ļāva mērīt spriegumu, strāvu, patērēto jaudu un kustības ātrumu, nodrošinot detalizētu priekšstatu par elektrotransporta darbību reālos apstākļos un apvienojot teorētiskās zināšanas ar praktisko pētniecību.
Eksperimentāli tika konstatēts, ka vidējais ieskriešanās laiks līdz maksimālajam ātrumam 45 km/h ir 6,3 sekundes, kas ļauj transportlīdzeklim pilnvērtīgi iekļauties pilsētas satiksmes plūsmā. Braucot ekonomiskā režīmā, enerģijas patēriņš nepārsniedz 5,9 kWh uz 100 km, bet netiešās CO₂ emisijas ir robežās no 1,3 līdz 1,7 kg/100 km, kamēr līdzīgas konstrukcijas iekšdedzes motoru četrriteņu mopēdi rada 8–11 kg/100 km.
Savukārt, lai nodrošinātu precīzus pētījumu rezultātus, fakultātē iegādāta arī profesionāla mēriekārtu sistēma. Tā ietver elektrisko parametru pašrakstītājus, mērpārveidotājus, sprieguma indikatorus, multimetrus un strāvas mērīšanas knaibles, izolācijas testerus, zinātnisko radaru un funkcionālo diagnostikas iekārtu. Universitāte uzsver, ka šīs iekārtas ļauj iegūt precīzus datus, simulēt un analizēt dažādus transportlīdzekļu darbības scenārijus.
Iegādātie transportlīdzekļi un mēriekārtas tiks izmantotas gan zinātnisko pētījumu veikšanai – tostarp CO₂ izmešu samazināšanas un energoefektivitātes novērtēšanā pilsētvidē –, gan studiju procesā. Studentiem tas nodrošina iespēju praktiski iepazīt mūsdienu mikromobilitātes tehnoloģijas un apgūt reālu datu analīzes metodes, studējot kursus “Automobilis un vide”, “Automobiļu tehniskā apkalpošana”, “Automobiļu un motoru teorija”, “Inženierzinātne un vide”, “Alternatīvās enerģijas spēkrati”, “Spēkratu izmēģināšana un aprēķins” un “Mobilie roboti”.
Projekts “LBTU institucionālās kapacitātes stiprināšana izcilībai studijās un pētniecībā” tiek īstenots ar Atveseļošanas fonda un Latvijas valsts līdzfinansējumu.
Projekta mērķis ir veikt LBTU strukturālās pārmaiņas, lai veicinātu universitātes izcilību, uzlabotu augstākās izglītības un zinātnes kvalitāti, efektīvāk izmantotu resursus un stiprinātu starptautisko konkurētspēju.



