
Pētījumu aģentūras “Norstat” aptauja atklāj, ka mazāk kā puse no Latvijas sievietēm riska grupā jeb vecumā no 50 gadiem piedalās valsts apmaksātajā krūts vēža skrīninga programmā. Aptauja veikta sadarbībā ar labdarības fondu “Rozā vilciens” un apdrošināšanas kompāniju “ERGO” kampaņas “Rozā zvērests” ietvaros.
Aptaujas rezultāti rāda, ka 93% sieviešu vecumā virs 50 gadiem ir informētas par skrīninga nozīmi, taču reāli piedalās tikai 48%. Tas nozīmē, ka vairāk nekā puse augstākā riska grupas sieviešu joprojām neveic regulāras pārbaudes.
Vienlaikus pētījums izgaismo arī citu pretrunu: 80% Latvijas sieviešu veselību ierindo starp trim galvenajām dzīves prioritātēm, tomēr tikai 41% faktiski apmeklē krūts vēža skrīningu, bet mazāk nekā trešdaļa jeb 28% savas veselības aprūpi nosauc par pašu galveno dzīves prioritāti.
“Šie aptaujas dati ļoti skaidri parāda, ka starp zināšanām un rīcību pastāv plaisa. Sievietes zina, ka pārbaudes ir svarīgas, taču bieži vien tās atliek. Vienlaikus redzam, ka sievietes par savu veselību rūpējas vairāk nekā vīrieši – 57% no mūsu klientiem, kuri izvēlējušies vēža apdrošināšanu, ir tieši sievietes. Šo apdrošināšanas veidu, kas sniedz finansiālu aizsardzību ļaundabīga audzēja gadījumā, sievietes iegādājas vidēji 41 gada vecumā, kas ir arī vecums, no kura speciālisti iesaka pievērst pastiprinātu uzmanību krūts vēža pārbaudēm, jo saslimšanas risks ar gadiem pieaug. Jo agrāk mēs rūpējamies par sevi, jo lielāka iespēja saglabāt dzīves kvalitāti un mieru sev un saviem tuviniekiem,” saka ERGO Latvijas filiāļu vadītāja Aija Medne.
Latvijā krūts vēzis ir izplatītākais un nāvējošākais vēža veids sievietēm. SPKC dati liecina, ka 2024. gadā no šīs slimības nomira 359 sievietes, un nereti diagnoze tiek noteikta jau novēlotā stadijā. Ārsti uzsver – jo agrāk audzējs tiek atklāts, jo lielākas ir izredzes uz veiksmīgu izārstēšanos.
Slimību profilakses un kontroles centra dati rāda, ka pēdējos piecos gados pieaug to sieviešu īpatsvars, kuras pēc uzaicinājuma vēstules dodas uz valsts apmaksātu krūts vēža pārbaudi – ja 2022. gadā izmeklējumu veica 30,2% no uzaicinātajām sievietēm, tad 2024. gadā šis rādītājs sasniedza jau 38,1%. Tas liecina, ka arvien vairāk sieviešu izmanto valsts piedāvāto iespēju savlaicīgi rūpēties par veselību.
Šogad kampaņa “Rozā zvērests”, ko īsteno labdarības fonds “Rozā vilciens”, aicina sievietes sociālajos tīklos dalīties ar savu personīgo “Rozā zvērestu” – atgādinājumu, ka rūpes par sevi nav greznība, bet nepieciešamība. Kampaņas video redzamas sabiedrībā zināmas personības, kas aicina sievietes būt drosmīgām un izvēlēties veselību.
Vairāk par kampaņu un iespēju atbalstīt sievietes, kuras skāris krūts vēzis, iespējams uzzināt tīmekļvietnē “pupkultura.lv”.
Labdarības fonds “Rozā vilciens” kopš dibināšanas 2014. gadā ir sniedzis atbalstu vairāk nekā 1200 sievietēm, kuras cīnījušās ar krūts vēzi.
Kampaņa “Rozā zvērests” tapusi sadarbībā ar ģenerālsponsoru “ERGO”, sponsoriem “Veselības centrs 4”, “DREAME”,“Vizuālā diagnostika”, “Novartis” un “Roche”. Kampaņu realizē reklāmas aģentūra “McCann Rīga”.