Popularizējot autonomus bezpilota transportlīdzekļus un piedāvājot risinājumus to izmantošanai sabiedriskajā transportā ikdienā, Zemgales Plānošanas reģions sācis īstenot jaunu projektu, lai šādu transporta veidu izmēģinātu Jelgavā un Aizkrauklē, vēsta ZPR pārstāvis Aigars Ieviņš.
Viņš skaidro, ka ar projekta “Sohjoa Baltic” aktivitātēm
Latvijā tiks sperts plats solis bezvadītāju transporta izmantošanā,
pētot, popularizējot un praksē pārbaudot iespējas sabiedriskā transporta
sistēmā izmantot autonomus bezpilota elektriskos autobusus.Tā kā
autonomi transportlīdzekļi satiksmē ir jaunums visā Eiropā un tāda tipa
transportlīdzekļus lielākoties izmanto slēgtās teritorijās – lidostās
vai lielās ražotnēs –, projektā liels uzsvars tikšot likts uz
iesaistīšanos juridisko jautājumu risināšanā un sinhronizēšanā ar citām
ES dalībvalstīm.
Lielākajā daļā projekta dalībvalstu likumu bāze pašlaik
neļauj satiksmē pilnvērtīgi izmantot visas šādu transportlīdzekļu
iespējas un automašīnās nepieciešams “vadītājs”, kurš var pārņemt vadību
bīstamās situācijās. Tāpat nepieciešamas kompleksas izmaiņas vairākos
likumos un noteikumos, lai precīzi noteiktu atbildību un satiksmes
organizēšanu. Arī Latvijā plānots sākotnēji piedāvāt līdzīgu modeli,
pirmo izmēģinājuma braucienu laikā autobusā vienmēr atrodoties
pavadonim, līdzīgi kā pirmsākumos tas bija liftos.
Atrisinot šos
jautājumus, Latvijā 2019. gada pavasarī un vasarā divās vietās – Jelgavā
un Aizkrauklē – paredzēts vairāku nedēļu garumā rīkot bezpilota
transporta testa braucienus. Uzsvars tajos tiks likts uz tā sauktajiem
pirmās/pēdējās jūdzes savienojumiem – pasažieru transportēšanu,
piemēram, no dzelzceļa stacijas līdz centram, demonstrējot alternatīvas
ierastajam sabiedriskajam transportam. Autonomie autobusi maršrutu veiks
patstāvīgi – tie ar dažādiem sensoriem uztvers apkārtējo vidi un zinās,
kad piebremzēt vai apstāties pilnībā, ja priekšā uzrodas šķērslis.
Tāpat
projektā paredzēts izstrādāt operacionālos modeļus, kuros pašvaldībām
tiks piedāvāti aprēķini un iespējas, kā tuvākā vai tālākā nākotnē šādus
bezpilota elektriskos autobusus iekļaut pilsētas transporta plūsmā.
Projekts
“Pārrobežu sadarbība pārejai uz videi draudzīgu autonomo (bezvadītāju)
pirmās/pēdējās jūdzes sabiedrisko transportu” tiks īstenots no 2017.
gada oktobra līdz 2020. gada septembrim, un tā kopējais budžets ir 3,8
miljoni eiro, no kuriem 2,8 miljonus eiro līdzfinansē INTERREG Baltijas
jūras reģiona transnacionālās sadarbības programma. “Sohjoa Baltic”
apvienojušies partneri no Somijas, Igaunijas, Zviedrijas, Latvijas,
Vācijas, Polijas, Norvēģijas un Dānijas.
Publicitātes foto


