Starptautiskajā lauksaimniecības izstādē «Agro – Balt 2001», kas šogad notika desmito reizi un norisinājās Viļņā, Latvija guva vērā ņemamus panākumus, atzīst zemkopības ministrs Atis Slakteris un Mārketinga padomes izpilddirektore Ingūna Gulbe.
Starptautiskajā lauksaimniecības izstādē «Agro – Balt 2001», kas šogad notika desmito reizi un norisinājās Viļņā, Latvija guva vērā ņemamus panākumus, atzīst zemkopības ministrs Atis Slakteris un Mārketinga padomes izpilddirektore Ingūna Gulbe.
Ikgadējā Baltijas valstu lauksaimniecības izstāde šogad izvērtās par grandiozu Centrālās un Austrumeiropas valstu lauksaimniecības forumu, kurā piedalījās Eiropas Savienības (ES) lauksaimniecības komisārs Francs Fišlers un 12 valstu zemkopības ministri.
Atsevišķi noritēja Baltijas valstu zemkopības ministru tikšanās. Tika spriests par kopēju triju valstu ražotās lauksaimniecības produkcijas reklāmas kampaņu lielākajā nākamā gada izstādē – Zaļajā nedēļā Berlīnē.
Savukārt jaunizveidotās Mārketinga padomes izpilddirektore Ingūna Gulbe, vērtējot Latvijas piedalīšanos pērnā gada «Agro – Balt» izstādē un šajā, atzīmēja Zemkopības ministrijas stenda krāšņumu un pamanāmību. To ievērojis un uzteicis arī Lietuvas prezidents Valds Adamkus. Ministrijas ieguldījums izstādes finansēšanā ir 20 tūkstoši latu, tā sedza pusi no stendu nomas izmaksām sešiem Latvijas pārtikas ražošanas uzņēmumiem. Šogad uzaicinājumi par piedalīšanos izstādē tika izsūtīti pavisam 280 mūsu valsts pārtikas ražotājiem, netika rīkots konkurss un izvirzītas īpašas prasības.
Divi Latvijas uzņēmumi izstādē ieguva zelta medaļas. Turklāt «Rīgas piensaimnieks» saņēma pat divas – vienu par saldo biezpiena sieriņu «Kārums», otru – par sieru «Brokastu zaļais». Pūres Dārzkopības izmēģinājumu un selekcijas stacijas cehs zelta godalgu ieguva par smiltsērkšķu piedevu jogurtam. Pavisam izstādē Viļņā piedalījās seši pārtikas pārstrādes uzņēmumi, līdzās abiem medaļniekiem – arī «Spilva», «Anatols», «Unda» un Saldus Gaļas kombināts.
I.Gulbe stāsta, ka Latvijas stendus šajā izstādē vienojusi devīze «Growing Green of Latvia» – videi un cilvēkam draudzīga lauksaimniecība.
Apmeklējis Latvijas ekspozīciju, tās produktu izcilās garšas īpašības atzīmēja Lietuvas prezidents V.Adamkus. Izstādes viesus ar mūsu rupjmaizi, medu, pienu un sieru cienāja zemkopības ministrs Atis Slakteris. Nogaršojis cienastu, Eiropas lauksaimniecības komisārs Francs Fišlers izsaucies: «Šis ir tas virziens, kurā jāstrādā visai Eiropai!» I.Gulbe uzsver, ka mēs nereti paši sevi noniecinām, nevietā kautrējamies, lai gan esam konkurētspējīgi ne tikai Baltijas, bet arī pasaules tirgū.
Izstādes laikā tika organizēta arī preses konference Lietuvas žurnālistiem par Baltijas lauksaimniecības un pārtikas tirgus stāvokli. Lietuviešu žurnālisti un uzņēmēji izrādīja lielu interesi par Latvijas uzņēmumiem, un I.Gulbe cer, ka tikpat ieinteresēti būs arī pircēji. Uz turpmāko sadarbību cerīgi liek raudzīties pieņemšanā Latvijas vēstniecībā izrādītā Lietuvas lielveikalu pārstāvju interese. Neformālā atmosfērā notika daudzas lietišķas sarunas starp abu valstu uzņēmējiem, kam, iespējams, sekos arī līgumu noslēgšana. Tā rezultāti būs jūtami aptuveni pēc gada.
Pašlaik Lietuva ir mūsu lielākais ārvalstu tirdzniecības partneris. Pagājušajā gadā no Latvijas uz Lietuvu eksportētas preces par 15,3 miljoniem latu, kas veido 38 procentus no mūsu valsts kopējā pārtikas eksporta. I.Gulbe atzīst, ka Latvijai jāturpina strādāt pie ārējās tirdzniecības bilances, kas joprojām ir mīnus 24 miljoni latu par labu Lietuvai. Tāpēc Mārketinga padomes izpilddirektore aicina mūsu valsts uzņēmējus aktīvāk iesaistīties cīņā par Lietuvas tirgu. Sākot ar nākamo gadu, izstādē «Agro – Balt» varēs piedalīties tikai tie Latvijas uzņēmumi, kam ir starptautiski atzīti kvalitātes sertifikāti.