Ar atbildi uz šo jautājumu var izskaidrot, kāpēc arī pārējie Latvijas biškopības produkti ir pārāki par citzemju ražojumiem.
Ar atbildi uz šo jautājumu var izskaidrot, kāpēc arī pārējie Latvijas biškopības produkti ir pārāki par citzemju ražojumiem.
Pirmkārt, tā ir vides tīrība. Latvijā samazinās lauksaimniecības zemju platības, veidojas dabiskās pļavas un krūmāji, izcirtumi pārvēršas par bagātiem nektāraugu masīviem ar viršiem, vējkaņepēm, usnēm, avenēm. Atšķirīgi no attīstītajām Rietumeiropas valstīm Latvijā arī agrāk lauksaimniecības ķimikālijas nav lietotas pār mēru. Pēdējos 10 gados situācija ir vēl vairāk uzlabojusies – jaunas ķimikālijas tiek lietotas aizvien retāk, bet no vecajām daba jau daļēji ir attīrījusies.
Otrkārt, tā ir produkta bioloģiskā aktivitāte. Latvija atrodas klimatiskajā zonā, kurai raksturīga liela ziedošo augu dažādība vienuviet un samērā īss ziedēšanas periods. Pateicoties tam, augu nektārs izdalās koncentrētāks, satur vairāk bioloģiski aktīvu vielu, bet lielā nektāraugu dažādība nodrošina medus vērtīgo īpašību daudzpusību.
Treškārt, tā ir ražotāja atbildība pircēja priekšā. Diezin vai izdosies uzzināt kaut ko par biškopi, kura bites ievākušas akāciju medu Ungārijā, kur nu vēl sastapt viņu vaigu vaigā. Latvijas biškopji uz sava medus burciņām bieži vien uzrāda ne tikai tālruni, bet pat savas mājas adresi.
Latvijas biškopības produktu uzlīme
Kopš pērnā maija, kad Latvijas Biškopības biedrības padomes sēdē tika nolemts atbalstīt un vākt līdzekļus preču zīmes izveidei un ieviešanai, ir paveikts daudz. Šo projektu ir atbalstījuši 114 medus ražotāji, un 2000. gada rudenī ir sākta medus tirdzniecība ar šo preču zīmi. Dalībnieku pietiek, lai veiksmīgi varētu turpināt iesākto.
Sākotnējā iecere bija preču zīmi izveidot tikai Latvijas medum, bet ir ņemti vērā biškopju ieteikumi un zīmi varēs izmantot arī citiem biškopības produktiem. Iesniedzot pieteikumu par preču zīmes reģistrāciju Patentu valdē, ir norādīts, ka tā tiks izmantota medum un ziedputekšņiem. Ja vajadzēs, to varēs reģistrēt lietošanai arī citiem biškopības produktiem. Līdz ar to Biškopības biedrība ir izveidojusi preču zīmi visiem Latvijas biškopības produktiem.
LBB preču zīme ir izmantojama tikai produktiem, kas 100% ir Latvijas izcelsmes. Tikai šī preču zīme garantēs, ka pircējs iegādājas Latvijā ievāktus biškopības produktus. Medus izcelsmes kontrole notiek, analizējot ziedputekšņus. Ja produktā ir citās zemēs augošu augu ziedputekšņi, tas norāda, ka medus nav Latvijas.
Latvijas biškopības produktu preču zīme ir LBB īpašums, bet to lietot var jebkura fiziska vai juridiska persona, kas noslēdz līgumu ar LBB un ievēro tās nolikumu par preču zīmi.
Latvijas Biškopības biedrības mājas lapa internetā
No pērnā gada novembra internetā ir aplūkojama Biškopības biedrības mājas lapa. Uzrakstot adresi , var uzzināt informāciju par biedrību, tās valdes un padomes sastāvu, kā arī iepazīties ar biedrības statūtiem un LBB Latvijas biškopības produktu uzlīmes nolikumu. Tuvākajā laikā ir plānots informācijas apjomu paplašināt. Interesenti varēs iepazīties ar jaunākajiem pētījumiem biškopībā Latvijā un ārzemēs. Mājas lapu var apmeklēt arī citu valstu iedzīvotāji, jo tai ir angliskais variants. Interesants piedāvājums ir biškopības produktu tirdzniecība, izmantojot internetu.
Pēdējā laikā biškopji ziņo, ka iedzīvotāju pirktspējas krišanās dēļ ir samazinājusies medus tirdzniecība. Viens ceļš, kā to palielināt, ir jaunu pirktspējīgu klientu piesaistīšana. Neapšaubāmi, ka Rīgas un citu lielāko pilsētu biroju darbinieki, kuriem ir pieejams internets, ir potenciālie klienti. Viņi medu iegādājas ne tikai lielveikalos, bet arī labprāt apmeklētu dravas un nopirktu kāroto saldumu tieši no biškopja. Lai pircējs, neizejot no sava kabineta, varētu pēc kartes izvēlēties tuvāko biškopi, iepazīties ar viņa piedāvājumu, LBB mājas lapā būs ziņas par biškopjiem. LBB biedri varēs izmantot šo pakalpojumu un ievietot ziņas par sevi, kā arī noteikt, vai viņi vēlas, lai pircējs apmeklē dravu, vai arī paši piegādās preci pircējam.
Nākamajā trešdienā – biškopju pieredze dravošanā.