Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+1° C, vējš 2.95 m/s, D-DA vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Ieviesīs jaunu apdrošināšanas sistēmu

Paredzēts, ka pēc jaunās obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas sistēmas ieviešanas apzinīgajiem auto vadītājiem samazināsies polišu cenas. Bet tiem, kas būs izraisījuši avārijas, to cena no nākamā gada 1. janvāra var pat četrkāršoties.

Paredzēts, ka pēc jaunās obligātās civiltiesiskās apdrošināšanas sistēmas ieviešanas apzinīgajiem auto vadītājiem samazināsies polišu cenas. Bet tiem, kas būs izraisījuši avārijas, to cena no nākamā gada
1. janvāra var pat četrkāršoties.
Kopš tika ieviesta autovadītāju obligātā civiltiesiskā apdrošināšana (OCTA), katra apdrošināšanas kompānija pati noteica kritērijus polišu cenai attiecīgajam transportlīdzekļa īpašniekam. Apdrošinātāji galvenokārt ņēma vērā klienta lojalitāti, mašīnas marku un vecumu, kā arī konkrētās apdrošināšanas sabiedrības izmaksas par līdz šim izraisītajām avārijām. Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs (LTAB) sadarbībā ar lielākajām Latvijas apdrošināšanas kompānijām izstrādājis jaunu, tā saukto “Bonus – malus” sistēmu. Kā “Ziņām” paskaidroja biroja valdes priekšsēdētājs Juris Stengrevics, tā darbosies pēc atlaides – piemaksas principa. “Jaunā sistēma atbilstoši transportlīdzekļa īpašnieka līdzšinējai apdrošināšanas vēsturei un izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem ļaus samazināt vai palielināt OCTA polises cenu,” uzsver J.Stengrevics. Turklāt līdz ar šādas sistēmas ieviešanu ievērojami tiks atvieglots arī apdrošinātāju darbs, jo vienotajā datu bāzē viņiem būs pieejama informācija par visu autovadītāju līdzšinējo apdrošināšanas vēsturi un izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem. Līdz ar to apdrošināšanas kompānijām būs vienoti kritēriji klientu iedalījumam noteiktās klasēs atbilstoši apdrošināšanas vēsturei. Apdrošinātāji atzīst, ka persona, kuras transportlīdzeklis būs izraisījis ceļu satiksmes negadījumu, iekļūs vienādi zemā klasē jebkurā apdrošināšanas sabiedrībā.
Lielākie šīs sistēmas ieguvēji būšot apzinīgie spēkratu īpašnieki – par OCTA polisēm viņi maksās mazāk. Transportlīdzekļu īpašnieki saņems atlaides OCTA polisēm par katru gadu, kura laikā bijuši apdrošināti un nav izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus. Savukārt tie autovadītāji, kas būs bijuši atbildīgi par avāriju izraisīšanu, par OCTA polisēm maksās vairāk. To cenu noteikšanā visi apdrošinātāji ņems vērā vienotu speciālo “Bonus – malus” klasifikatoru, ierindojot attiecīgo transportlīdzekļa īpašnieku noteiktā atlaižu vai riska klasē. Līdzīgi kā citās Eiropas valstīs, arī Latvijā turpmāk darbosies vienota priekšrocību un sodu sistēma. “Tā ne tikai diferencēs OCTA polišu prēmijas atbilstoši katra transportlīdzekļa īpašnieka līdzšinējai apdrošināšanas vēsturei un izraisītajiem ceļu satiksmes negadījumiem, bet arī uzlabos autovadītāju braukšanas kultūru Latvijā. Var teikt, ka sistēmas ieviešana sistematizēs autovadītājus. Apzinīgie transportlīdzekļu īpašnieki nebūs ieinteresēti zaudēt iegūto “Bonus – malus” atlaižu klasi, tāpēc būs daudz apdomīgāki, vadot automašīnas,” skaidro J.Stengrevics. No rītdienas ikviens, kuram ir pieejams internets, piederību noteiktajai atlaižu vai piemaksu klasei varēs uzzināt LTAB mājas lapā www.ltab.lv.
Jaunās OCTA sistēmas izstrādē un ieviešanā piedalās gandrīz visās lielākās apdrošināšanas sabiedrības. “Bonus – malus” sistēma sastāvēs no 17 riska klasēm, kurām būs konkrēta atlaide vai piemaksa, ko noteiks katra apdrošināšanas sabiedrība individuāli. Transportlīdzekļa īpašnieks, kas pirmo reizi noformē OCTA polisi, automātiski nokļūs sestajā atlaižu klasē (jaunslēguma jeb sākumklasē). Savukārt tie, kas savu civiltiesisko atbildību apdrošina vairāk par gadu, atbilstoši apdrošināšanas ilgumam un vēsturei ieņems noteiktu vietu klasifikatorā. Piemēram, ja autovadītājs būs pastāvīgi iegādājies polises jau no OCTA sistēmas ieviešanas 1997. gadā, viņš tiks iekļauts 14. klasē un varēs iegādāties OCTA polisi ar ievērojamu atlaidi. Tas gan būs iespējams, ja šoferis šajā laikā nebūs pārkāpis satiksmes noteikumus un viņam nebūs izmaksāta apdrošināšana par satiksmes negadījumu izraisīšanu. Atlaides – piemaksas klase tiks rēķināta gan attiecībā pret automobili, gan tā īpašnieku. Tas nozīmē, ka, iegādājoties jaunu spēkratu, klase tiks pārmantota no iepriekšējā transportlīdzekļa. Savukārt cilvēkiem, kuru īpašumā ir vairākas mašīnas, katrai būs atšķirīga atlaides vai piemaksas klase. Paredzēts, ka apdrošinātāji atlaides piemēros tiem spēkratu īpašniekiem, kas klasifikatorā ierindosies no septītās līdz septiņpadsmitajai klasei. Lai transportlīdzekļa īpašnieks nokļūtu nākamajā atlaižu klasē, viņam jābūt apdrošinātam 275 dienas gadā. Savukārt par katru klasi, kas zemāka par sesto, apdrošinātāji transportlīdzekļa īpašniekam par OCTA polisi liks piemaksāt. Paredzēts, ka par katru izraisīto ceļu satiksmes negadījumu transportlīdzekļa īpašnieks zaudēs līdz šim piešķirto atlaižu klasi. Par vienu negadījumu tā samazināsies par 30 procentiem, par diviem – par 50, bet par trijiem – jau par 80 procentiem. Ja negadījumu skaits būs lielāks, automašīnas īpašnieks tiks iedalīts pirmajā “Bonus – malus” klasē. Par to tiks piemērota vislielākā piemaksa OCTA polisei.
Kā uzskata apdrošinātāji, jaunā sistēma būs daudz taisnīgāka pret klientiem, kas nav izraisījuši ceļu satiksmes negadījumus. Turklāt līdzīgu kārtību, nosakot polišu cenas, daļa apdrošināšanas kompāniju jau piemēroja.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.