Ministru kabineta komitejā atbalstītais Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumprojekts paredz, ka pašvaldības organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus rajona un pilsētas maršrutos.
Ministru kabineta komitejā atbalstītais Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumprojekts paredz, ka pašvaldības organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus rajona un pilsētas maršrutos. Latvijas Pašvaldību savienība (LPS) nākamnedēļ turpinās diskusijas par likumprojektu. Pārvadājumu reorganizācija vēl prasīs ne mazums salauztu šķēpu.
Iepriekš Satiksmes ministrija (SM) vēlējās sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu centralizēt. Proti, bija plānots, ka jaunizveidotā valsts SIA “Autotransporta direkcija” (ATD), kurai nodotas vairākas SM funkcijas sabiedriskā transporta pakalpojumu jomā, rūpēsies par valsts nozīmes maršrutiem, savukārt pilsētu pašvaldības, tāpat kā līdz šim, nodrošinās pārvadājumus pilsētās. Pret to iebilda LPS. Sarunās izdevies panākt kompromisu un konceptuāli vienoties, lai saglabātu rajonu padomju kompetencē sabiedriskā transporta organizēšanas funkcijas. Līdz ar to daži jautājumi saistībā ar sabiedrisko pakalpojumu nodrošināšanu nebūs tādi, kā plānoja ministrija.
Rajoniem atstāj rajona pārvadājumus
ATD Sabiedriskā transporta daļas vadītājs Andrians Ļublins iepriekš norādīja, ka risinājums, kas paredz pasūtījumu neveikt centralizēti, valstij izmaksās dārgāk. Proti, izsolot iespēju apkalpot vienotu maršrutu tīklu, pārvadātāji varētu strādāt efektīvāk, savukārt piedaloties vairākos konkursos, efektivitāte zūd. “Ja ir vajadzīgs “upurjērs”, tad šajā gadījumā tas būs valsts un pašvaldību budžets,” sacījis A.Ļublins.
Atbalstītais likumprojekts paredz, ka pašvaldības atbilstoši savai kompetencei organizē sabiedriskā transporta pakalpojumus rajona un pilsētas, SM un tās institūcijas – valsts nozīmes maršrutos. Par prioritāriem pamata maršrutos paredzēts noteikt sabiedriskā transporta pakalpojumus pa sliežu ceļu.
Pakalpojumus organizēs, ņemot vērā pieprasījumu, ievērojot nepieciešamo pārvadājumu intensitāti un regularitāti maršrutu tīklā, pakalpojumu apjomu un kvalitāti, pārvadājumu ekonomisko nodrošinājumu, kā arī pamatojoties uz sabiedrisko transportlīdzekļu lietojuma prioritāti. To noteiks pēc ekonomiskajiem rādītājiem un pasažieru plūsmas.
Sabiedriskā transporta pakalpojumus organizēs, veicot pasūtījumu. To būs iespējams veikt maršrutu tīkla, atsevišķa maršruta vai reisa apkalpošanai. Pārvadātāji varēs iesniegt kopīgu piedāvājumu sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma izpildei. Ja pastāvēs draudi dominējoša stāvokļa izveidei pasažieru pārvadājumu tirgū, ATD būs tiesīga pieprasīt līdz 50 procentiem no valsts nozīmes maršrutu tīkla apkalpošanas nodot apakšuzņēmējiem.
Sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas tiesības maršrutu tīklā, maršrutā piešķirs un sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu slēgs uz 30 gadiem.
Reformu plāno realizēt nākamgad
Plānots, ka zaudējumus no sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanas valsts nozīmes maršrutos segs no valsts budžeta šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem. Savukārt pilsētas un rajona nozīmes maršrutos, kā arī maršrutu tīkla valsts nozīmes maršrutos, ja šo pasūtījumu veic pēc pašvaldības iniciatīvas, – no valsts budžeta, pašvaldību budžeta un pašvaldību speciālā budžeta šim mērķim paredzētajiem līdzekļiem.
SM skaidro, ka Sabiedriskā transporta pakalpojumu likums ir nepieciešams, jo līdz 2007. gada vidum Latvijā plānots realizēt sabiedriskā transporta reformu – mainīt gan finansēšanas, gan pakalpojumu sniegšanas organizēšanas principus. Vēlākais 2007. gada 1. maijā Latvijā būs jāpiemēro ES kopējās procedūras sabiedriskā transporta finansēšanā.
Par likumprojekta, kā arī sabiedriskā transporta reformas realizāciju būs atbildīga ATD Sabiedriskā transporta daļa, kas izveidota līdz ar vairāku SM funkciju nodošanu ATD. Plānots, ka tajā būs nodarbināti 24 cilvēki. Pašlaik daļā strādā puse no iecerētā skaita, tostarp seši cilvēki pārgājuši no SM.
Valdības komiteja akceptējusi grozījumus arī ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likumprojektu saistītajos likumos.
LPS gaida pašvaldību priekšlikumus
LPS ir apmierināta ar panākto vienošanos, bet ir gatava aizstāvēt arī konkrētus pašvaldību iebildumus pret atsevišķām likumprojekta normām. LPS 24. janvārī uzaicinājusi valsts SIA “Autotransporta direkcija” valdes locekli un Sabiedriskā transporta daļas vadītāju A.Ļublinu apspriest pašvaldību priekšlikumus. Tāpēc tās līdz
23. janvārim aicinātas iesūtīt jaunus ierosinājumus par topošo likumprojektu LPS tehnisko problēmu padomniekam Aino Salmiņam pa e – pastu: aino.salmins@lps.lv. Kopīgajā LPS Tehnisko problēmu komitejas, rajonu padomju priekšsēdētāju un lielo pilsētu domju priekšsēdētāju sēdē pieņemtie LPS priekšlikumi par likumprojektu tiks iesniegti Saeimai.
LPS padomniece sabiedrisko attiecību jautājumos Dace Zvirbule informē, ka LPS jau saņēmusi vairāku pašvaldību iebildumus pret likumprojekta normu, kas uzdod pašvaldībām uzturēt sabiedriskā transporta maršrutu infrastruktūru, piemēram, autobusu pieturas. Pašvaldības prasa atstāt spēkā pašreizējo normu, ka par infrastruktūru ir atbildīgs autoceļu īpašnieks. Savukārt lielās pilsētas iebilst pret pilsētas maršrutu saskaņošanu ar ATD. Piemēram, Rīgas maršrutu tīkls ir izveidots un nostabilizēts ilgā laika periodā un tā atkārtota pārskaņošana tikai lieki tērētu resursus. Pašvaldības arī prasa precizēt kārtību, kādā tiks noteiktas robežas starp pilsētu, rajonu un valsts maršrutiem. LPS pārsteidz tas, ka likumprojektā pēkšņi parādījusies norma, kas paredz līgumus ar pārvadātājiem slēgt uz 30 gadiem, iepriekšējā redakcija paredzēja astoņus gadus.
JAP gatavojas pārvadājumu reorganizācijai
Līdz šim pasažieru pārvadājumu uzņēmumi un lauku pašvaldības paudušas, ka SM pārvadājumu reorganizāciju izstrādā, slēpjot no tiem savas ieceres. Likumprojekts līdzīgi kā māja būtu jābūvē “no apakšas”, citādi cietēji var izrādīties gan pārvadātāji, gan pasažieri.
Jelgavas Autobusu parks (JAP) par gaidāmajām izmaiņām lielā mērā ir informēts. Tiekoties ar Domes deputātiem, uzņēmuma vadītājs Pēteris Salkazanovs vairākkārt uzsvēra ES regulu, norādot, ka turpmāk pilsētas, rajona un tālsatiksmes pārvadājumu vietā būs divi veidi – pilsētas un reģionālie. Pēdējie būs sadalīti trīs vai piecās paketēs jeb lotēs. Likuma tapšanas gaitā rajona pārvadājumos gan notikušas korekcijas, tomēr citādi JAP pamazām gatavojas sistēmas reorganizācijai. Viens no veidiem – jaunu pilsētas reisu atklāšana (uz Vārpu, Dzirniekiem, Valgundi, Jaunpēterniekiem u.c.), aptverot 15 – 20 kilometru teritoriju ap Jelgavu. Pašlaik tikai viens pilsētas maršruts (4.) iet pilsētas teritorijā. Pārējos pilsētas autobusi izbrauc ārpus administratīvajām robežām.
Atbilstoši ES regulai JAP uzsver, ka tas ir maršruta apkalpotājs, nevis īpašnieks. Tā uzdevums ir braukt pa noteiktu maršrutu konkrētā laikā neatkarīgi no pasažieru skaita. Līdz šim uzņēmums bieži ierosinājis mainīt maršrutu, kaut gan tas būtu jādara maršruta turētājam. Tālab JAP sācis sadarbību ar aģentūru “Pilsētsaimniecība”, lai tai kā maršrutu turētājam palīdzētu izstrādāt maršrutu tīklu. JAP vadītājs pabijis Viļņā, lai iepazītos ar datorprogrammu precīzas datu bāzes izveidei. Ar “Pilsētsaimniecību” vienojušies, ka tā šogad veiks pasažieru aptauju par pašreizējo maršrutu tīklu un tā optimizāciju. Dome šim nolūkam jau piešķīrusi 50 000 latu. JAP maršrutu tīklu vērtē kā prasībām neatbilstošu – pēdējie būtiskie grozījumi tajā veikti 1991. gadā, pamatojoties uz Baltkrievijas Transporta ministrijas Transporta institūta pētījumiem. No tā laika pilsēta ir mainījusies, bet daudzi jauni dzīvojamie un rūpnieciskie rajoni ir bez sabiedriskā transporta. Tikšanās gaitā vienīgi netika gūta pārliecība, vai, sadalot atbildību par pārvadājumiem starp maršrutu turētāju un apkalpotāju, pasažieriem nenāksies piedzīvot vēl lielākas jukas. Jau pašlaik, kad tiek mainīts kāda autobusa kustības grafiks, nereti nākas samierināties ar demagoģiju, nevis izjust pārvadātāja atbildību par rezultātu. Kas notiks, kad atbildīgo būs vairāki?
Rajona pārvadājumos – smagi
Par vienkāršu nevar nosaukt situāciju rajona pārvadājumos. Jelgavas rajona Padome kā pasūtītājs kopš pagājušā gada jūlija nodarbojusies ar pārvadājumu optimizāciju, samazinot maršrutu un reisu skaitu. Tā kā JAP no šiem pārvadājumiem atteicies, bet jaunie pārvadātāji nevar izbraukt ārpus rajona robežām, līdzsvarot pasažieru plūsmu un ieņēmumus no tās ar cenšanos apmierināt arī rajona attālāko nostūru iedzīvotāju vajadzības nav vienkārši. Dotāciju apmērs liecina, ka citu rajonu pārvadātāji par kilometru ziņā mazāku nerentablo pārvadājumu apjomu saņem lielākas summas. Rajona Padome SM šo jautājumu pagaidām nav risinājusi. Šomēnes sagatavota vēstule SM par dotācijas palielināšanu. Bet tieši no rajona Padomes vadības aktivitātes un nepiekāpības daudz atkarīgs, lai pārvadājumu reorganizācijas dēļ neciestu rajona iedzīvotāji.