Pārceļoties no viena dzīvokļa uz otru, radās nepieciešamība pārvest stūra dīvānu. Automašīnā ierūmēt to nekādi neizdevās un nācās algot kravas mikroautobusu, kas, protams, nebija lēti.
Pārceļoties no viena dzīvokļa uz otru, radās nepieciešamība pārvest stūra dīvānu. Automašīnā ierūmēt to nekādi neizdevās un nācās algot kravas mikroautobusu, kas, protams, nebija lēti. Tajā brīdī nožēloju, ka manai mašīnai nav sakabes āķa. Ja būtu, atliktu noīrēt piekabi un vadā, cik gribi.
Daži, meklējot automašīnu, ļoti lielu uzmanību pievērš tam, vai izvēlētajam modelim ir sakabes āķis (farkops). Taču nereti spēkrats tiek nopirkts, un vajadzība pēc āķa rodas vēlāk. Tādā situācijā atliek viens – doties uz autoservisu, lai kompetenta persona atrastu labāko risinājumu šai problēmai.
Izvēloties sakabes āķi, jāņem vērā ne tikai automašīnas modelis, bet arī tas, kādam nolūkam farkops nepieciešams. Ja to izmantos, piemēram, tikai vasarā ūdensmotocikla pārvadāšanai vai brīvdienās nelielas piekabes transportēšanai, mērķtiecīgāk būtu izvēlēties noņemamu āķi. Pēc piekabes transportēšanas auto īpašnieks šo elementu varēs ātri atvienot, un vizuāli gandrīz nekas neliecinās par to, ka automobilis aprīkots ar piekabes āķi.
Savukārt, ja transportlīdzeklis diezgan bieži tiks izmantots piekabes un smagu kravu transportēšanai, labāk būs tam pierīkot stacionāru āķi – tā pamatne ir daudzkārt izturīgāka, kā arī tiek izslēgta varbūtība, ka paaugstināta noslogojuma dēļ pieāķējamais elements izdils tajā vietā, kur tas pievienots pamatnei.
Interesējoties Jelgavas autoveikalos, atklājās, ka nevienā no aptaujātajiem sakabes āķus iegādāties nav iespējams. Uz to tirdzniecību vairāk orientējas lielie galvaspilsētas autoveikali. Atkarībā no farkopa veida un ražotāja atšķiras arī to cenas – neizjaucamie sakabes āķi maksā, sākot no 50 latiem, izjaucamie – sākot no 15 latiem. Jāpiebilst, ka stiprinājuma vietas dažādām automašīnu markām ir atšķirīgas, tāpēc labāk izvēlēties tieši savam auto atbilstošo – pretējā gadījumā palielināsies ierīkošanas izdevumi.
SIA “Autoremonts” direktors Juris Naglis “Ziņām” pastāstīja, ka farkops tiek pieskrūvēts pie korpusa. Daudzām automašīnām jau paredzētas speciālas vietas, taču dažreiz nepieciešams urbt caurumus lanžeronos vai spēkrata grīdā. “Jebkurā gadījumā tas drīzāk ir radošs nekā tehnisks darbs, jo jāatrod labākais risinājums. Ir gadījumi, kad īpašnieks atved neatbilstošu farkopu, un tad kārtīgi jāpadomā, kā to piestiprināt,” skaidro speciālists.
Tā kā sakabes āķa ierīkošanā iesaistīts gan virsbūves meistars, gan autoelektriķis (nepieciešams pievienot vadus, lai piekabei varētu ieslēgt apgaismojuma ierīces), darba izdevumi varētu svārstīties no 20 līdz pat 50 latiem.
“Haltūristi”, kas piedāvā āķus piemetināt, būtībā apdraud auto īpašnieku – metinājuma vieta lielākas slodzes gadījumā var nolūzt vai, vēl ļaunāk, āķis “ieiet” salonā, nodarot būtiskus bojājumus.
Ja nerunājam par kravas vilkšanu, sakabes āķis noderēs vēl kādā situācijā – kad aizmugurē braucošs neuzmanīgs autovadītājs nespēj laikus nobremzēt savu spēkratu. Tādos gadījumos vaininiekam var tikt radīti nopietni bojājumi – priekšējā transportlīdzekļa āķis var sadragāt radiatoru –, bet viņam parasti uz āķa paliek tikai avārijas izraisītāja auto krāsas nospiedumi.
***
Uzziņai
– B kategorijas autovadītāja apliecība šoferim ļauj vilkt piekabi, kuras pilna masa nepārsniedz 750 kilogramu, turklāt B kategorijas vilcēja savienojuma ar piekabi pilna masa nepārsniedz 3500 kilogramu, bet piekabes pilna masa – vilcēja pašmasu;
– BE kategorija – B kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, ja šāds savienojums neietilpst B kategorijā;
– C1E kategorija – C1 kategorijas vilcēja savienojums ar piekabi, kuras pilna masa pārsniedz 750 kilogramu, ja šāda savienojuma pilna masa nepārsniedz 12 000 kilogramu, bet piekabes pilna masa – vilcēja pašmasu.