Kristīne no mājām Platonē dodas uz darbu Rīgā. Lielākoties viņa no rīta kāpa autobusā, kas kursē maršrutā Šauļi – Rīga, un ērti bez pārsēšanās nokļuva galvaspilsētā. No 1. janvāra tas vairs nav iespējams.
Kristīne no mājām Platonē dodas uz darbu Rīgā. Lielākoties viņa no rīta kāpa autobusā, kas kursē maršrutā Šauļi – Rīga, un ērti bez pārsēšanās nokļuva galvaspilsētā. No 1. janvāra tas vairs nav iespējams.
“Divas reizes šogad autobuss pabrauca garām pieturai, kurā gaidīju, trešo reizi vairs neriskēju, un tagad no rīta jāceļas agrāk, lai vispirms nokļūtu Jelgavā, bet pēc tam ar vilcienu vai mikroautobusu dotos uz Rīgu. Nu ceļš uz darbu prasa vairāk laika un līdzekļu,” stāsta jauniete.
Par šādu situāciju sašutuši gan jelgavnieki, kas Lietuvā reģistrēto pasažieru pārvadātāju firmu pakalpojumus izmantoja, lai nokļūtu Rīgā vai atpakaļ Jelgavā, gan rajona iedzīvotāji, kam minētie autobusi ievērojami atviegloja ikdienu, jo ļāva, piemēram, no Elejas, nepārsēžoties citā sabiedriskajā transportā, nokļūt galvaspilsētā un pēc tam atpakaļ dzīvesvietā. Runa ir par maršrutiem Rīga – Šauļi un Rīga – Kauņa, ko apkalpo Lietuvā reģistrētie pārvadātāji. Jaunā kārtība nosaka, ka autobusu kustības sarakstā paredzētajās pieturvietās Latvijas teritorijā pasažierus var uzņemt braucienam tikai uz Lietuvu, bet ne starp pieturvietām Latvijā (piemēram, no Rīgas uz Jelgavu vai Eleju).
“Lai ievērotu ES prasības starptautisko regulāro pārvadājumu veikšanā un nodokļu uzskaitē, no 2007. gada 1. janvāra Lietuvā reģistrētie pārvadātāji atbilstoši regulai nr.684/92 par kopējiem noteikumiem starptautiskajiem pasažieru pārvadājumiem ar autobusu veikuši izmaiņas regulāro starptautisko maršrutu izpildē, atsakoties no pasažieru pārvadājumiem Latvijas teritorijā,” pašreizējās situācijas iemeslus “Ziņām” skaidro Satiksmes ministrijas Sabiedrisko attiecību nodaļas vadītāja Ilze Eida. Savukārt Latvijā reģistrētās firmas no jaunā gada regulāros starptautiskajos maršrutos neveic pasažieru pārvadājumus Lietuvas teritorijā. Proti, akciju sabiedrības “Nordeka” nodrošinātajos maršrutos Rīga – Kauņa un Rīga – Kaļiņingrada turpina pasažieru iekšzemes pārvadājumus Latvijas teritorijā, piemēram, no Rīgas uz Jelgavas autoostu vai Eleju, bet Lietuvā uzņemt braukt gribētājus ir aizliegts.
Zina, tomēr riskē
Vakar īsi pirms pulksten vieniem dienā Jelgavas autoostā pāris cilvēku gaidīja Šauļu autobusu, lai nokļūtu Elejā. Par to, ka rajona iedzīvotāju tik ļoti iecienītajos maršrutos Rīga – Šauļi un Šauļi – Rīga pieturas mūsu valsts teritorijā vairs nav, “Ziņu” uzrunātie pasažieri bija dzirdējuši, taču, cerot uz šofera labvēlību un sapratni, tomēr autobusu gaidīja.
“Drīkstam pārvadāt tikai tos pasažierus, kas brauc uz Lietuvu. Uz Jonišķiem, Šauļiem – lūdzu, bet Latvijas teritorijā uzņemt brauktgribētājus ir aizliegts,” skaidro Šauļu autobusa šoferis Stasis. Viņš piebilst – ja pasažieris no Rīgas grib nokļūt Jelgavā, biļete jāpērk līdz robežai – Kalviem. Tur tad arī būtu jāizkāpj, taču ar saprotošākiem šoferiem iespējams sarunāt, ka pietur, piemēram, Elejā, lai gan to darīt ir aizliegts.
Pasažieri nolēmuši cīnīties
Vairāki iedzīvotāji, kas vērsās “Ziņās”, pārliecināti, ka, aizliedzot lietuviešu autobusiem mūsu rajonā pārvadāt iedzīvotājus, tiek lobētas vietējā pasažieru pārvadātāja – SIA “Jelgavas Autobusu parks” – intereses. To apliecina arī uzņēmumā saņemtās iedzīvotāju sūdzības, taču, kā paskaidro valdes loceklis Pēteris Salkazanovs, – tās nav pamatotas. Minētās situācijas risinājums, tostarp papildu maršrutu izveide, ir rajona Padomes kompetencē. Savukārt rajona pasažieru pārvadātājuzņēmuma SIA “Migar” valdes loceklis Aleksandrs Maļko informē – šodien rajona Padomē būs Transporta komisijas sēde, un tajā tiks lemts par iespējamiem situācijas risinājumiem. Visticamāk, pasažieru ērtību labad varētu tikt mainīts autobusu atiešanas laiks no Elejas rīta pusē.
Tikmēr par jauno kārtību sašutušie elejnieki vāc parakstus, lai izbeigtu nejēdzības. Līdz ceturtdienas pēcpusdienai lūgumu pagasta priekšsēdētājam aizstāvēt iedzīvotāju intereses, nodrošinot sabiedriskā transporta pakalpojumu pieejamību, bija parakstījuši vairāk nekā trīs simti iedzīvotāju, un skaits turpina augt.
Satiksmes ministrijā “Ziņas” informēja, ka vienīgā iespēja, kā vismaz censties uzlabot situāciju, ir pašvaldību vadītājiem vērsties valsts SIA “Autotransporta direkcija”, lūdzot izskatīt maršruta Eleja – Rīga nepieciešamību.