
No 21. novembra lielākā daļa luksoforu Jelgavā strādā 24 stundas diennaktī septiņas dienas nedēļā, pilnībā regulējot satiksmes plūsmu arī nakts stundās, informē pilsētas pašvaldība.
No pilsētā esošajiem 54 luksoforiem 53 darbojas pilnā režīmā. Izņēmums ir Dobeles ielas–Pulkveža Brieža ielas krustojums, kur no pusnakts līdz pulksten 6 luksofors darbojas mirgojošas dzeltenās gaismas režīmā.
Pašvaldība skaidro, ka izmaiņas pieņemtas pēc vairākkārtējām diskusijām Satiksmes kustības drošības komisijā (SKDK), ņemot vērā iedzīvotāju ierosinājumus, sabiedrības aptaujas rezultātus un Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) ekspertu atzinumus.
Pašvaldībā apgalvo, ka no aptaujātajiem 1040 pilsētas iedzīvotājiem, 900 jeb 86,5% pauduši atbalstu dzeltenajam mirgojošajam režīmam nakts stundās, tomēr šis viedoklis nesakrīt ar CSDD drošības ekspertu novērtējumu.
Eksperti norāda, ka Latvijas standarts LVS 190-10 aizliedz neregulētas gājēju pārejas vietās, kur katrā braukšanas virzienā ir vairāk nekā viena josla. Tas nozīmē, ka, ieviešot Lielās ielas krustojumu luksoforos nakts stundās dzelteno mirgojošo signālu, gājēju pārejas kļūtu par standarta prasībām neatbilstošām un bīstamām.
Luksoforu standarts LVS 370 paredz dzeltenā mirgojošā signāla izmantošanu tikai īslaicīgi kā avārijas signālu. Ilgstoši mirgojošs dzeltenais signāls centrālajos krustojumos būtiski apdraud gājējus un veicina braukšanas ātruma palielināšanos.
Balstoties uz šo normatīvo pamatojumu un plašās diskusijās, SKDK nolēma saglabāt luksoforu darbību standarta pārejas režīmā visos Lielās ielas krustojumos, kā arī atteikties no ilgstoša dzeltenā mirgojošā režīma Jelgavas centrālajos krustojumos Rīgas ielā. Dobeles ielas–Pulkveža Brieža ielas krustojums ir izņēmums, jo uz to minētā joslu standarta prasība neattiecas.