Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+1° C, vējš 0.45 m/s, D-DA vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Aizvadīts digitālais mācību gads, kura sekas būs jūtamas vēl ilgi

31. maijā lielākajai daļai skolēnu noslēdzās 2020./2021. mācību gads, un līdz 31. augustam skolēni dodas vasaras brīvlaikā. Izņēmums ir devītklasnieki, kuri vēlas uzlabot savu vidējo gada vērtējumu, un divpadsmitie, kuriem turpinās eksāmenu sesija.
Mācību gads pilnībā noslēdzas 1.–8. klases skolēniem, kuri saņēma liecības. 9. klašu audzēkņiem eksāmeni šajā mācību gadā tika atcelti, tā vietā aprīļa noslēgumā viņi kārtoja divus obligātos diagnosticējošos darbus – latviešu valodā un matemātikā. 

Dažiem mācību gads turpinās
Tie jaunieši, kuri mācās mazākumtautību programmās, varēja izvēlēties kārtot eksāmenu latviešu valodā, kas notika 19. maijā, un Jelgavā šo eksāmenu kārtoja 31 skolēns, informē Jelgavas pilsētas pašvaldības Sabiedrisko attiecību pārvaldē. 
Jelgavas Izglītības pārvaldes vadītāja Gunta Auza stāsta, ka mācības vēl turpinās tiem devītklasniekiem, kuri vēlas uzlabot mācību sasniegumus, bet 11. jūnijā pilsētas skolās 9. klašu beidzējiem sāks izsniegt apliecības par pamatizglītības iegūšanu, kā arī jaunieši, kuri kārtoja eksāmenu latviešu valodā, saņems eksāmena sertifikātu. Šobrīd skolas plāno svinīgus pasākumus, ievērojot visas epidemioloģiskās drošības prasības un noteiktos ierobežojumus.
12. klasēs vēl turpinās eksāmenu sesija. 1. jūnijā 39 Jelgavas skolu jaunieši kārtoja izvēles eksāmenu bioloģijā, bet no 14. līdz 18. jūnijam noritēs obligātie eksāmeni papildtermiņā: 14. jūnijā – svešvalodā, 16. jūnijā – latviešu valodā, 18. jūnijā – matemātikā.
G.Auza piebilst, ka šajās dienās eksāmenu kārtos tie jaunieši, kuri slimības, karantīnas, pašizolācijas vai kādu citu iemeslu dēļ nevarēja ierasties uz obligāto pārbaudījumu noteiktajā dienā. Papildtermiņā eksāmenu Jelgavā liks arī jaunieši no Ozolnieku un Jelgavas novada skolām, un kopskaitā tie būs aptuveni 20 jaunieši.
Tāpat skolās no 1. līdz 18. jūnijam nepieciešamības gadījumā tiks organizēti individuālie atbalsta pasākumi skolēniem, kuriem tas nepieciešams. Šajā mācību gadā Jelgavas skolās mācījās 7389 skolēni.
Centralizēto eksāmenu sertifikāti 12. klašu beidzējiem tiks izsniegti no 30. jūnija. Izlaidumi vidusskolas absolventiem skolās tiks organizēti, ievērojot epidemioloģiskās drošības prasības. Valdība nolēma, ka izglītības iestādes izlaidumu varēs rīkot ārtelpās, taču ne vairāk kā 40 cilvēkiem. 

Pilnveidotas digitālās prasmes
Jelgavas novada Izglītības pārvaldes vadītāja Ginta Avotiņa uzskata, ka aizvadītais mācību gads vērtējams divējādi – no vienas puses, jāpriecājas, ka daudz padziļinātāk apgūta datoru un dažādu lietotājprogrammu un rīku izmantošana gan mācību stundu, gan sanāksmju vadīšanā, intensificēta saziņa, izmantojot e-klasi un “WhatsApp” grupas, kļuvuši organizētāki laika plānojumā, labāk apguvuši nepieciešamās informācijas ieguves iespējas internetā, un kopumā digitālā pratība ir uzlabojusies.  
Gūtā pieredze rada arī jaunas iespējas mācību procesa organizēšanā – pedagogam vadīt nodarbības, atrodoties attālināti, tā izmantot labāko pedagogu pieredzi vairākās skolās, paplašināt skolēnu patstāvīgo pētniecisko darbu, piesaistot plašāku konsultantu loku, veidojot interešu izglītības grupas no visa novada tiem bērniem, kuru intereses ir specifiskākas un kuru skaits vienā skolā ir mazs. 
“Visas pedagoģiskās, administratīvās sēdes un vecāku sapulces notika “Zoom” vai “Microsoft Teams” platformā. Šī saziņas forma būs vairāk noderīga arī turpmāk vecāku sanāksmju organizēšanā, jo dod iespēju piedalīties arī tiem vecākiem, kuri nevar ierasties klātienes sanāksmēs darba un sadzīves apstākļu dēļ. Arī pedagogu dažādu mācību kursu norise tiešsaistē ir ļāvusi daudziem skolotājiem pilnveidot savu profesionalitāti, gūt jaunas atziņas, dalīties pieredzē ar kolēģiem no visas valsts,” stāsta G.Avotiņa.  
Tomēr attālinātais mācību darba formāts pedagogiem radīja grūtības atbilstošas slodzes plānošanā skolēniem. Tehniskā nodrošinājuma trūkums, interneta nepieejamība nereti pasliktināja skolēnu spēju pilnībā iekļauties mācību procesā. Pašvaldībai nācies reaģēt, iegādājoties vairāk nekā 250 planšetes un portatīvos datorus, lai nodrošinātu novada ģimenes ar nepieciešamo datortehniku un atsevišķos gadījumos arī interneta pieslēgumu. Papildu finansējums tiek piesaistīts interneta pārklājuma un jaudas kāpināšanai visa novada teritorijā. 
Tāpat ierastās komunikācijas trūkums vairojis skolēnos pašsajūtas pasliktināšanos. Daļai skolēnu, īpaši tiem bērniem, kuriem arī ierastajā mācību vidē bijis grūti koncentrēties, šis mācību gads katastrofāli vairojis motivācijas trūkumu.
“Kādas būs sekas, to redzēsim un varēsim izvērtēt vēlāk. Bet skaidrs ir tas, ka ne visiem ir piemērota mācīšanās neklātienē, attālināti, patstāvīgi. Attālināto mācību laikā ļoti daudz kas ir atkarīgs no katra skolēna personības, rakstura īpašībām tikpat lielā mērā kā no pedagoga mākas piemēroties, kā arī prasmēm likt lietā attālinātos rīkus mācību stundu vadīšanā,” skaidro Izglītības pārvaldes vadītāja.

Pasliktinājušies mācību sasniegumi
“Tuvojoties mācību gada noslēgumam un izrakstot liecības, diemžēl nācies secināt, ka daudzu skolēnu mācību sasniegumi, salīdzinot ar mācībām klātienē, ir būtiski pasliktinājušies. Īpaši smags aizvadītais gads bijis skolēniem, kuriem tas bija eksāmenu gads. Vidusskolu direktoru vietnieki izglītības jomā atzīst, ka ir grūti prognozēt, kā jauniešiem būs veicies eksāmenos. Attālināto mācību laikā, kārtojot pārbaudes darbus, ir bijusi iespēja izmantot dažādus atbalsta materiālus, interneta resursus. Lai arī var vērtēt, cik tas godīgi, cik negodīgi, bet eksāmenos jāiztiek ar paša zināšanām un prasmēm. Jā, ir bažas, vai, piemēram, skolēnu runātprasme svešvalodā ir vislabākajā iespējamā līmenī pēc tik ilgstošas mācīšanās attālināti, mijoties individuālām, patstāvīgām mācībām un tiešsaistes stundām,” G.Avotiņa pauž savas un skolotāju raizes.
Visvairāk laika pedagogiem aizņēma jaunu mācību materiālu izstrāde vai pielāgošana, attālinātas atgriezeniskās saites sniegšana skolēniem un skolēnu iesniegto darbu labošana. 
Ja arī nākamais mācību gads aizsāksies klātienes formātā, tas nenozīmē, ka izglītības iestādēs tas noritēs vieglāk, jo pedagogiem nāksies izstrādāt atkal jaunus mācību modeļus, kas palēnam integrēs skolēnus saudzīgākam un ierastākam mācību procesam, brīdina Izglītības pārvaldes vadītāja.

Negatīvo seku tomēr vairāk
“Vērtējot pagājušo mācību gadu, tomēr negatīvo seku, kuras īsti jutīsim vēl ilgākā laikā, ir vairāk nekā ieguvumu, jo mācību satura nepilnīga apguve ir viegli labojama vēlāk, tam atvēlot vairāk laika un mazliet piepūles, bet sociālās prasmes, ko bērni un jaunieši apgūst, ikdienā esot kopā, apgūt ir daudz grūtāk. Ikdiena bez reāliem kontaktiem ar draugiem, it sevišķi pusaudžiem, neveicina jaunā cilvēka psiholoģisko līdzsvaru, pašapziņas izaugsmi un adekvāta pašvērtējuma veidošanos,” ir pārliecināta G.Avotiņa. 
Jelgavas novada skolās 11. jūnijā plānots izsniegt apliecības par pamatizglītību 196 skolēniem, un cerams, ka 120 skolēnu 30. jūnijā varēs saņemt sertifikātu un atestātu par vidējās izglītības ieguvi.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.