Svētdiena, 7. decembris
Antonija, Anta, Dzirkstīte
weather-icon
+2° C, vējš 3.06 m/s, D-DA vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Lietuvā cenas zemākas, taču tehniskā apskate tur nemaksā 4,50 eiro

“Facebook” lietotāji dalās ar ierakstu, kurā teikts, ka 2019. gadā Lietuvā par automašīnas tehnisko apskati bija jāmaksā 4,5 eiro un tā bija derīga uz trim gadiem. Tā nav taisnība – tik maksā tikai izziņa par pilnīgi jaunu automašīnu, kurai pati apskate nemaz netiek veikta.Ieraksta autors ievietojis foto ar kvīti un čeku un raksta, kas tajā esot redzams: “Tehniska apskate Lietuvā maksā 4,5 eiro uz 3 gadiem (2019).”
Informācija neatbilst patiesībai. Attēlā redzamais protokols ir izsniegts jaunai automašīnai, kas ir tikko reģistrēta, “Re:Check” rakstiskā atbildē norādīja Lietuvas Tehniskās apskates asociācijas preses sekretārs Renalds Gabarts. “4,5 eiro ir cena par šādas izziņas izsniegšanu bez tehniskās apskates veikšanas,” raksta Gabarts. Izziņā norādīts trīs gadu termiņš, jo jaunām automašīnām pirmoreiz tehniskā apskate jāiziet pēc trim gadiem (Latvijā līdz četrus gadus veciem auto apskate jāveic ik pēc diviem gadiem, vēlāk – katru gadu). Gabarts arī skaidro, ka attēlā redzamo izziņu iestāde var izsniegt pēc automašīnas īpašnieka pieprasījuma, taču ceļu satiksmē tā nav vajadzīga.

Cik maksāja apskate 2019. gadā un cik – tagad?
“Parastā vieglo automašīnu tehniskā apskate Lietuvā 2019. gadā maksāja 14,5 vai 17,5 eiro atkarībā no degvielas veida un bija derīga divus gadus, ” skaidro Gabarts.
Šogad saskaņā ar asociācijas interneta vietnē publicēto informāciju apskate vieglajai pasažieru automašīnai ar benzīna dzinēju maksā 19,6 eiro, ar dīzeļdegvielas – 22,7 eiro, bet ar gāzes – 24,6 eiro. To, ka cenas šogad augušas par aptuveni pieciem eiro, apstiprina arī asociācijas pārstāvis Gabarts.
Latvijā cenas ir augstākas. Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) mājaslapā norādīts, ka Latvijā tehniskā apskate vieglajam auto ar benzīnu darbināto motoru maksā 26,88 eiro, ar dīzeļdegvielas – 31,33 eiro. CSDD pārstāve Ilze Šipkēvica “Re:Check” apliecināja, ka 2019. gadā cenas bijušas tādas pašas.

Kur lētāka degviela, un vai cenā ir ceļu nodoklis?
Ierakstā arī teikts, ka Lietuvā ceļu nodoklis ietilpst degvielas cenā: “Ceļu nodoklis degvielas cenā.”
Šis apgalvojums saistīts ar degvielas cenu atšķirībām – autors norāda, ka Lietuvā degviela ir lētāka nekā Latvijā.
Par degvielas cenām autoram ir taisnība – Eiropas Komisijas (EK) ik nedēļu apkopotā informācija Eiropas Savienības valstīs rāda, ka Latvijā degviela tiešām ir dārgāka nekā Lietuvā (taču lētāka nekā, piemēram, Igaunijā). EK jaunākais salīdzinājums arī rāda, ka Latvijā procentuāli lielāku daļu no degvielas cenas veido nodokļi un nodevas – Latvijā benzīnam 57 procenti un dīzeļdegvielai – 53 procenti, savukārt Lietuvā attiecīgi 55 un 50 procenti. Latvijā šie rādītāji aptuveni atbilst ES vidējam līmenim.
Taču ieraksta autors maldina par ceļu nodokli. Lietuvā degvielas cenā tas netiek iekļauts, apstiprina Lietuvas Tehniskās apskates asociācijas pārstāvis Gabarts. Viņš norāda, ka par ceļu lietošanu maksā tikai komerctransporta īpašnieki, bet ne kā daļu no degvielas cenas.
Savu skaidrojumu par to, kā veidojas cenu atšķirības, pirms trim gadiem sniegusi Latvijas Degvielas tirgotāju asociācija.
Jāatgādina, ka “Re:Check” ne pirmo reizi raksta par maldinošiem pieņēmumiem saistībā ar izmaksām, ar kurām Baltijas valstīs jārēķinās auto īpašniekiem. Piemēram, Lietuva pagājušogad ieviesa lietotu auto pirmreizējās reģistrācijas nodokli, kura lielums atkarīgs no auto izmešiem. Latvijā ir spriests, ka tāds nepieciešams, taču pagaidām šāda nodokļa nav. Savukārt Latvijā ir ikgadējs auto ekspluatācijas nodoklis, kuru arī aprēķina atkarībā no transportlīdzekļa kaitīgo izmešu daudzuma. Eksperti norādījuši, ka tas padara auto lietošanu Latvijā dārgāku nekā Lietuvā, rezultātā ir auto īpašnieki, kas izvēlējušies to reģistrēt kaimiņzemē.
Secinājums. Ir tiesa, ka noteiktās pozīcijās auto īpašniekiem izmaksas Latvijā ir dārgākas nekā Lietuvā. Taču ieraksta autora paustais, ka tehniskā apskate Lietuvā maksājusi 4,5 eiro un derīga trīs gadus, ne tuvu neatbilst patiesībai.

“Re:Check” ir Baltijas pētnieciskās žurnālistikas centra “Re:Baltica” paspārnē strādājoša virtuāla faktu pārbaudes un sociālo tīklu pētniecības laboratorija. Vērtējumu piešķir vismaz divi redaktori vienojoties. 
Ja arī jūs redzat apšaubāmu apgalvojumu, sūtiet to uz recheck@rebaltica.com.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.