Ar interesi gaidīju šo Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku orķestra koncertu, laikam gan visvairāk repertuāra dēļ.
Ar interesi gaidīju šo Nacionālo bruņoto spēku Jūras spēku orķestra koncertu, laikam gan visvairāk repertuāra dēļ. Amerikāņu mūzikas skaņas līdz mums vēl nonāk itin bieži, bet to nevar teikt par igauņu mūziku, ko dzirdam visnotaļ reti.
Interesanti bija uzzināt, ko nepilnas nedēļas laikā spēj paveikt viesdiriģents Igaunijas NBS štāba orķestra galvenais diriģents Pēters Sāns. Viņš burtiski pārvērta šo koncertu. Cik spraiga, skaista, mobila, dzikstoša bija mūsu orķestra spēle! Erudīciju P.Sāns parādīja gan repertuāra izvēlē, gan demonstrējuma līmenī, gan izsmeļošajos un demokrātiskajos komentāros pirms katra atskaņojamā skaņdarba.
Izsmalcināts kolorīts, nacionālā melosa caurstrāvota Heino Ellera kompozīcija “Dzimtā valoda” (H.Ellers 20. gadsimta sākumā izglītojies pie V.Kalafāti Pēterburgas konservatorijā). Asprātīga, izdomā bagāta bija Eduarda Tubina (H.Ellera skolnieks) baleta svīta “Velniņš” ar zināmu Igora Stravinska “Svētpavasara” iespaidu. “Pēterburgas tēma” koncerta laikā ieskanējās vairākkārt. Eduarda Tamma 1912. gadā sacerētajā opusā “Sapnis vilcienā” labi var iztēloties galma kapelmeistara ikdienu vasarā, vilcienā dodoties no Pēterburgas uz Pēterhofu. Viss, protams, skatīts caur humora prizmu, taču cik daudz patiesu iztēles momentu (svilpe, zvans, gaiļu dziesma laukos), kāds krāsu spilgtums un caurspīdīgums vienlaicīgi! Pūtēju orķestru programmās bieži dzirdam Filipa Spārka aranžējumus, šoreiz viņa “Dejas”, kurās priecēja skaists klarnetes solo, arī brīnišķīgi izpildīti polifonāli efekti. Var tikai apbrīnot orķestra prasmi precīzi veikt vissīkākos “iekritienus”, ar ko bagāts ne tikai minētais darbs, bet visa programma, tā saistot arī klausītājus. Diriģents P.Sāns kā vienu no koncertprogrammas artslēgām bija izvēlējies deju, paverot citu skatu uz it kā zināmām mūzikas lappusēm, piemēram, Leonarda Bernstaina “Vestsaidas stāstu”. Kā mainījās arī orķestra skanējums, cik tas kļuva blīvs, griezīgi ass. No “Vestsaidas stāsta” kā zīmīgākās minēšu Baleta sekvenci un Marijas un Tonija tikšanos (ča – ča – ča). Tovakar ieskanējās arī kāda liriska stīga – Ziemassvētku tēma, gūstot lielisku atspoguļojumu Berija Čofena variācijās par tēmu “Teiciet to kungu” ar skaistu mežraga solo un Irvinga Berlina “Baltie Ziemassvētki”.
Cerams, ka Latvijas Nacionālo bruņoto spēku orķestrim vēl būs tikšanās gan ar P.Sānu, gan citiem viesdiriģentiem, tā bagātinot savu spēles māku visplašākajā repertuārā.