Svētdiena, 14. decembris
Auseklis, Gaisma
weather-icon
+1° C, vējš 0.45 m/s, Z vēja virziens
ZZ.lv bloku ikona

Elektrību «redz», kad tās nav

Ikdienā reizēm gadās, ka pēkšņi pazūd elektrība, ka rodas nesaskaņas rēķinu dēļ, ka ielas laternā nedeg spuldze.

Ikdienā reizēm gadās, ka pēkšņi pazūd elektrība, ka rodas nesaskaņas rēķinu dēļ, ka ielas laternā nedeg spuldze. Un daudz citu it kā sīkumu, kas iedzīvotājiem rada neērtības.
Pagājušajā ceturtdienā «Zemgales Ziņu» redakcijā uz jelgavnieku jautājumiem par elektroapgādi, elektroenerģijas uzskaiti un samaksu atbildēja akciju sabiedrības «Latvenergo» Dienvidu elektrisko tīklu direktora vietnieks darbā ar klientiem Mārtiņš Kalējs, Jelgavas tīklu rajona vadītājs Aigars Grīnofs, DET Sabiedrisko attiecību grupas vadītāja Dženita Katiša un zinātniski tehniskās informācijas inženieris Mārtiņš Segliņš. Piedāvājam iepazīties ar raksturīgākajiem jautājumiem un amatpersonu atbildēm.
Kāpēc vairākas dienas jāgaida rēķins par patērēto elektroenerģiju? Kāpēc tāda aizkavēšanās? Gribu laikā samaksāt, bet neesmu saņēmusi rēķinu.
Patlaban Jelgavā tur, kur tas iespējams, kur skaitītāji novietoti pieejamās vietās (piemēram, kāpņu telpās), tiek mainīta ierastā norēķinu shēma. Tagad katru mēnesi tīklu rajona darbinieki paši nolasa skaitītāju rādījumus, darbinieces izraksta rēķinus. Mēs centīsimies panākt, ka klients saņemtu rēķinu līdz katra mēneša 15. datumam.
Kādēļ radītas neērtības un «Latvenergo» dienesti pārcelti uz Ganību ielu?
Ganību ielā Jelgavu un rajonu apkalpojošais tīklu rajons atrodas nu jau gadus divdesmit, tāpēc nebija loģiski, ka daļa tīkla darbinieku bija pieejami tur, bet daļa – pilsētas centrā.Elektrības ielā turpmāk paliks norēķinu kases. Tur varēs samaksāt par elektrību, kā arī apmainīt un saņemt jaunas elektrības grāmatiņas.
Kad reiz «Latvenergo» sistēmā beigsies radu būšana? Darbā pieņem nevis konkursu, bet radniecības kārtībā!
Iespējams, ka «Latvenergo» sistēmā arī strādā radinieki. Saskaņā ar «Latvenergo» valdes rīkojumu tiek rīkoti konkursi. Vispirms uz vakanci tiek aicināti cilvēki, kas jau strādā filiālēs. Ja neviens nepiesakās, tad vakance tiek izsludināta laikrakstos. Ja kādam ir ierosinājumi atlases konkursu labākai organizēšanai, aicinu paziņot.
Cik izmaksā elektriskās apkures ierīkošana dzīvoklī daudzdzīvokļu mājā? Varbūt tas atkarīgs no ēkas vecuma? Mana māja nodota ekspluatācijā 1987. gadā.
Viss atkarīgs no apstākļiem. Vispirms svarīgi zināt, cik liela jauda nepieciešama. Otrkārt, jāredz, kāda ir mājas iekšējā instalācija līdz skaitītājam, vai ir iespējams pieslēgt papildu jaudu. Vajadzīga arī mājas saimnieka vai valdītāja atļauja. Var gadīties, ka mājas iekšējā instalācija nevar nodrošināt papildu jaudu, tātad nepieciešams no ievada sadales izbūvēt jaunu pievadu līdz dzīvokļa skaitītājam. Lai visu izdarītu pareizi, interesentiem Ganību ielā 86 jāaizpilda pieteikuma veidlapa. Tajā paredzēta vieta arī nama īpašnieka akceptam. Kad savākti vajadzīgie dokumenti un skaidrs, kāda jauda nepieciešama, viss tālākais atkarīgs no klienta finansiālajām iespējām. Piemēram, kādā daudzdzīvokļu nama pirmā stāva trīsistabu dzīvoklī tika ierīkota elektriskā apsilde. Dzīvokļa saimniekam pievada pievilkšana izmaksājusi 150 latu, un kopš tā laika par patērēto elektroenerģiju viņš maksā no 40 līdz 63 latiem mēnesī. Iedzīvotājiem būtu jāzina, ka, apsildot telpas ar elektrību, vidēji jārēķinās ar 80 līdz 100 vatiem uz katru kvadrātmetru.
Vēl jāliek pie sirds, ka visi darbi jāuztic sertificētiem meistariem, pretējā gadījumā izmaiņas vienkārši netiks pieņemtas ekspluatācijā. Diemžēl nereti jelgavnieki rīkojas aplam. Viņi nekonsultējas ar speciālistiem, nerīkojas atbilstoši noteikumiem, bet nopērk jaudīgu sildītāju (vai citu elektroierīci), ieslēdz, un sākas problēmas: stāvvadā rodas bojājumi, parādās sprieguma nesimetrija, kaimiņam «sadeg» televizors, citam iziet no ierindas ledusskapis…
Jelgavā apkures problēmas ir ļoti aktuālas. Ziema nāk virsū, siltums nepieciešams, bet naudas elektropievada jaudas palielināšanai, pareiza un droša pieslēguma ierīkošanai nepietiek. Vai apstākļos, kad visur tik izplatīta tirdzniecība uz kredīta, līzings, arī «Latvenergo» varbūt var piedāvāt iespēju ierīkot elektrisko apsildi, samaksu saņemot pakāpeniski?
Līdz šim līdzīgi norēķināties bija iespējams par elektrības pieslēgumu: pirms tam klientam jāsamaksā 50 procenti summas, pēc pieslēguma – atlikusī nauda. Taču ierīkot elektropievadu uz kredīta… Līdz šim to neesam praktizējuši. Par to būtu vērts padomāt. Tad gan būtu nepieciešams klienta rakstisks apliecinājums, kāds būs viņa minimālais elektroenerģijas patēriņš.
Romas ielā privātmāju rajonā jau nedēļu nav elektrības. Piektdien atkal pa dienu nebija – ledusskapis atkusa. Sestdien arī nebija.
Patlaban Romas ielā tiek veikti atslēgumi. Tie saistīti ar 110 kilovoltu iekārtu remontu. Līdzīgos gadījumos, kad veicami plānoti remonti, iedzīvotāji arvien tiek brīdināti ar laikraksta starpniecību. Tas gan nav iespējams, ja noticis bojājums. Ja brīdinājums paslīdējis garām, par atslēguma iemeslu vienmēr var uzzināt pie mūsu dispečera, piezvanot pa tālruni 050. Kas attiecas uz situāciju Romas ielā, tad, lai veiktu vajadzīgo remontu, uz laiku jāpārtrauc elektropiegāde visā sistēmā. Diemžēl minētā māja atrodas tādā kā elektrolīniju krustojumā, tāpēc atslēgumi tur mēdz būt biežāki.
Dārzkopības sabiedrībā «Agro» pagājušogad bez mūsu klātbūtnes noņēma veco skaitītāju, uzlika tādu, ka caur sadales skapja lodziņu knapi var redzēt. Un kāpēc neatdodat mūsu veco skaitītāju vai neatmaksājat naudu?
Skaitītāji ik pēc sešiem gadiem jāved uz laboratoriju pārbaudīt. Vietā tiek uzlikts cits darbderīgs. Mūsdienu skaitītāju konstrukcija atšķiras no agrākajiem, Krievijā ražotajiem, tāpēc tie ne vienmēr precīzi atbilst sadales skapju lodziņiem. Jāredz uz vietas, ko varam darīt jūsu labā.
Ja ir skaitītāja piederību apliecinošs dokuments, tad skaitītāju var saņemt Elektrības ielā 10, 12. kabinetā pie Ulmaņa kunga.
Mans uzvārds – Ceplīte. Dzīvoju Sūnu ielā. Mums ir problēmas ar ielas apgaismojumu. Kopš pagājušā gada decembra vidus divām laternām izdegušas droseles, gaismas nav. Tad vēl avārijā tika nogāzts stabs. Vai var reiz ieviest kārtību?
Esam noslēguši līgumu ar Komunālo pārvaldi. Novembrī sākām spuldžu maiņu. Ir saskaņots grafiks, kur to izdarīt ir visnepieciešamāk, lai nodrošinātu vispārējo apgaismojumu. Šā mēneša laikā situācijai radikāli jāuzlabojas. Par nogāzto stabu jums jāvēršas pie Grigorjeva kunga Komunālajā pārvaldē.
Pirms kāda laika daudz runāja par elektroenerģijas dienas un nakts tarifiem. Vai tie vēl ir spēkā?
Spēkā ir. Viens otrs arī ir iegādājies un uzstādījis attiecīgus skaitītājus, un mēs arī joprojām esam gatavi tos uzstādīt. Diemžēl iedzīvotājiem šie tarifi nav labvēlīgi. Diferencēta maksa attaisnojas, ja elektroenerģijas patēriņš ir vismaz 300 kilovatstundu mēnesī, turklāt tikai tad, ja dienas laikā tiek patērēts ne vairāk par 30 procentiem no kopējā daudzuma. Vairums iedzīvotāju naktīs tomēr guļ. Tāpēc dalītie tarifi galvenokārt var būt izdevīgi tādām ražotnēm kā, piemēram, maizes ceptuves.
Kad reiz būs elektrība Asteru ielā un kad beidzot degs lampiņa Viskaļos pie pirmā tiltiņa? Kad beigsies tumsa posmā no Aspazijas ielas līdz jaunajam ceļam? Kad beigsies mūžīgās atrunas – vainīga Dome vai cita instance…
Lampiņa pie Viskaļu tiltiņa noteikti tiks nomainīta vistuvākajā laikā. Apgaismojuma sakārtošana minētajā posmā veicama par Komunālās saimniecības pārvaldes līdzekļiem, jo šī apgaismojumu sistēma ir pilsētas Domes īpašums, tie nav mūsu tīkli. Sistēma ir veca, nav tehniskā kārtībā, par tās salabošanu atbildīgs saimnieks.
Kāpēc skaitītāja maiņas gadījumā netiek ņemta vērā konstatētā tā darbība tukšgaitā?
Ja no klienta saņemam pieteikumu par skaitītāja nepareizu darbību, mēs to noteikti pārbaudām. Ja pretenzija pamatota, izdarām elektroenerģijas patēriņa pārrēķinu. Jums jāpiesaka konstatētais bojājums.
Dzīvoju Zirgu ielā 83. Ielas stabam ierīkota atsaite manā dārzā. Tas ir neliels, tagad vēl atsaite aizņem vietu, rada neērtības – vecam cilvēkam jāložņā pa apakšu… Vai nevar citādi?
Precizēsim, kā un kādēļ tas noticis. Ja tehniski būs iespējams, neērtības noteikti novērsīsim. Ja ne, būs jādomā par kaut kāda veida kompensāciju par zemes apgrūtinājumu. Parasti līdzīgos gadījumos kompensācija tiek noteikta zemes nodokļa atvieglojumu veidā.
Dzīvoju Aspazijas ielā 27. Oktobrī saņēmu paziņojumu, ka no novembra saņemšu rēķinu un pašiem skaitītāju rādījumi vairs nav jānolasa. Taču mājā regulāri uzlauž pastkastītes, tāpēc, piemēram, Siltumtīklu rēķinus daudzi iet saņemt uz STU. DET ir patālu, iedzīvotājiem tas var sagādāt neērtības. Un vēl: DET klientus apkalpo parasti tikai viena darbiniece, tāpēc veidojas rindas. Turklāt juridiskās un fiziskās personas maksājumus veic vienuviet.
Sacītajam nevar piekrist. Maksājumus Elektrības ielā 10 pieņem divas kases, divas darbinieces, cita lieta, ja kādreiz viena no viņām saslimusi vai aizgājusi pusdienās. Turklāt rajona iedzīvotājus apkalpo atsevišķi no pilsētas iedzīvotājiem. Juridiskās personas apkalpo mūsu darbinieces otrajā stāvā.
«Latvenergo» vadītāji telefoniski atbildēja uz visiem jautājumiem, vairākos gadījumos izsakot solījumus vai ieteikumus. Nobeigumā varētu noderēt enerģētiķu padoms.
Beidzamajā laikā aktīvi norit dzīvokļu, to īpašnieku maiņa. Nereti ir gadījumi, kad jaunais saimnieks pēc kāda laika izbrīnīts saņem milzīgu rēķinu par elektrību. Lai izvairītos no atbildības par iepriekšējo saimnieku parādiem, ieteicams pirms dzīvokļa maiņas painteresēties, vai nav elektrības parāda, un pārslēgt līgumu ar «Latvenergo».
Un vēl iedzīvotāji tiek aicināti būt atsaucīgi un paziņot (kaut anonīmi) par elektrības un elektrības vadu zādzībām (par to paredzēta atlīdzība). Bez sabiedrības atbalsta vainīgos notvert un sodīt grūti.
Redakcijas viesi izsaka pateicību visiem zvanītājiem par atsaucību un cer arī turpmāk uz enerģētiķu un klientu korektu sadarbību – arī vienu otru problēmu risinot.

ZZ.lv bloku ikona Komentāri

ZZ.lv aicina interneta lietotājus, rakstot komentārus, ievērot morāles, ētikas un pieklājības normas, nekūdīt uz vardarbību, naidu vai diskrimināciju, neizplatīt personas cieņu un godu aizskarošu informāciju, neslēpties aiz citas personas vārda, neveikt ar portāla redakciju nesaskaņotu reklamēšanu. Gadījumā, ja komentāra sniedzējs neievēro minētos noteikumus, komentārs var tikt izdzēsts vai autors var tikt bloķēts. Administrācijai ir tiesības informēt uzraudzības iestādes par iespējamiem likuma pārkāpumiem. Jūsu IP adrese tiek saglabāta.