Izvēloties darbavietu, liela nozīme ir ne vien algai, bet arī attiecību kvalitātei un izaugsmes iespējām tajā, liecina darba ņēmēju vidū veiktais pētījums.
Izvēloties darbavietu, liela nozīme ir ne vien algai, bet arī attiecību kvalitātei un izaugsmes iespējām tajā, liecina darba ņēmēju vidū veiktais pētījums.
Pētījumā, kuru pēc Hansabankas iniciatīvas izstrādājuši personāla atlases firmas “Fontes Latvija” Konsultāciju daļas vadītājs Uldis Pāvuls un Latvijas Universitātes doktors Ivars Austers, analizēts, kas potenciālajiem darba ņēmējiem šķiet svarīgākais, vērtējot darba devējus. Autori arī centušies noteikt, kādi ir galvenie kritēriji, pēc kuriem tiek izvēlēta nākamā darbavieta. Kā pauž Hansabankas sabiedrisko attiecību pārstāvis Artūrs Eglītis, banka pētījumu atbalstījusi, jo tas ir nozīmīgs ieguldījums darba tirgus izzināšanā. Nav noslēpums, ka labs darbinieks ir viens no svarīgākajiem faktoriem, lai uzņēmums gūtu panākumus. Tādēļ uzņēmumiem jādomā, kā šādus cilvēkus piesaistīt, paturēt un kā radīt apstākļus, lai viņi uz darbu nāk labā omā.
Pētījums veikts trijos posmos. Pirmajā 20 darba ņēmēju diskutēja par īpašībām, kas veido darba devēja tēlu, un to, kā darba ņēmēji grupē ieguvumus, ko piedāvā darba devējs. Nākamajā posmā notika pilotpētījums, kurā 505 cilvēkiem tika taujāts, kas ir svarīgākais, domājot par darba devējiem. Pēdējais posms bija pamatpētījums, kurā aptaujāti 1202 respondenti vecumā no 18 līdz 40 gadiem.
Cilvēki izvirzīja četras grupas, kas raksturo darba devējus: attiecību kvalitāti, to, vai kompānija ir tirgus līdere, uzņēmuma sociālo atbildību, kā arī slavu – vai tam nav saistības ar negodīgiem darījumiem. Pētījums rāda, ka cilvēki, meklējot darbu, uzmanību pievērš ne tikai tādiem racionāliem faktoriem kā alga, darba laiks un tiešie pienākumi, bet arī attiecību kvalitātei darbavietā, tās tēlam un izaugsmes iespējām. Cilvēkiem, vērtējot darba devējus, nozīmīgs šķiet viņu tēls sabiedrībā, pretimnākoša attieksme pret strādājošajiem, informācija par organizācijā notiekošo, darbinieku komunikācija u. c.
Vērtējot attiecību kvalitāti (to kā būtiskāko izvēlējās visvairāk aptaujāto), ir svarīgi, lai tiktu ņemti vērā darbinieku viedokļi, starp viņiem valdītu draudzīgas attiecības, vadītāji uzticētos padotajiem, izprastu viņu vajadzības, lai darbinieki varētu ietekmēt organizācijā notiekošo. Nozīmīgi darba devēju izvērtēšanas faktori ir vieta tirgū, sociālā atbildība, kā arī tas, vai par uzņēmumu sabiedrībā neklīst baumas. Tādējādi uzņēmumiem ir svarīgi domāt ne tikai par to, kāds ir tēls klientu skatījumā, bet arī rūpēties par savu darba devēja tēlu.
Pētījumā aptaujāto visbiežāk minētās darbavietas, kurās viņi vēlētos strādāt, ir valsts sektors, “Latvijas mobilais telefons”, Hansabanka un “Lattelekom”. Apmēram pieci procenti aptaujāto gribētu strādāt savā uzņēmumā. 897 respondenti interesi par vadošajiem darba devējiem pamatojuši ar labāku atalgojumu, 649 aptaujātie – ar karjeras iespējām, savukārt 620 – ar uzņēmuma darbības jomu.