- IK GADU kādu no sabiedriskā transporta veidiem Eiropas Savienībā izmanto 13 miljardi pasažieru. Paredzams, ka līdz 2030. gadam šis skaitlis sasniegs 15 miljardus un līdz 2050. gadam – gandrīz 20 miljardus.
FOTO NO PIXABAY
Ceļojot bieži gadās, ka ne viss norit gludi. Bagāža “aizlidojusi” uz citu pusi, vilciens kavējas vai ir atcelts, kuģis vētras dēļ neizbrauc jūrā, savienojošie reisi tiek nokavēti un tamlīdzīgi. Vai un kā pakalpojuma sniedzējs to kompensēs, vai man ir iespēja atgūt zaudēto naudu? Eiropas Savienība (ES) ir vienīgā zona pasaulē, kur pasažierus aizsargā pilns tiesību kopums — neatkarīgi no tā, vai viņi ceļo ar gaisa transportu, dzelzceļu, kuģi vai autobusu. Pasažieru tiesību pamatā ir trīs stūrakmeņi: nediskriminācija; precīza, savlaicīga un pieejama informācija; tūlītēja un samērīga palīdzība.
ES pasažieru tiesības attiecas uz aptuveni 13 miljardiem pasažieru, kuri ES katru gadu ceļo ar lidmašīnu, vilcienu, autobusu vai prāmi, un daudzi citi izmanto vietējo transportu. Paredzams, ka līdz 2030. gadam šis skaitlis sasniegs 15 miljardus un līdz 2050. gadam – gandrīz 20 miljardus.
Ņem vērā pieredzi
Eiropas Komisija (EK) aizvadītā gada nogalē pieņēma virkni priekšlikumu, kuru mērķis ir uzlabot pasažieru un ceļotāju pieredzi, stiprinot viņu tiesības. Pieņemtie priekšlikumi ir vērsti uz trim aspektiem: pasažieriem lielākas tiesības, komplekso ceļojumu ceļotāju aizsardzība un labāki multimodālie (vienas un tās pašas kravas partijas pārvadājums ar dažāda veida transportu, piemēram, dzelzceļa un avio transportu) maršruta informācijas pakalpojumi, kā arī kopējas Eiropas mobilitātes datu telpas izveide.
Jaunie noteikumi balstīti uz gūto pieredzi, tostarp neseno pieredzi saistībā ar Covid-19 krīzi un ceļojumu grupas “Thomas Cook” bankrotu 2019. gadā, kas būtiski ietekmēja gan ceļotājus, gan ceļojumu tirgu, skaidro EK. Covid-19 izplatība lika EK jau 2020. gada 18. martā pieņemt skaidrojošas nostādnes par ES pasažieru tiesību regulējumu saistībā ar Covid-19 izraisīto mainīgo situāciju – nostādnēs EK atgādināja, ka pasažieriem ir tiesības izvēlēties atlīdzinājumu vai maršruta maiņu. 2020. gada 13. maijā tika pieņemts vēl viens ieteikums par vaučeriem, ko pasažieriem un ceļotājiem piedāvā kā alternatīvu atlīdzinājumam par atceltiem kompleksajiem ceļojumiem un transporta pakalpojumiem saistībā ar Covid-19 pandēmiju.
2022. gada 23. maijā tika pieņemts ārkārtas rīcības plāns transportam, lai izdarītu secinājumus no Covid-19 pandēmijas un ņemtu vērā problēmas, ar kurām transporta nozare saskaras saistībā ar Krievijas izvērsto karu pret Ukrainu. Abas šīs krīzes ir spēcīgi ietekmējušas preču un cilvēku pārvadājumus, uzsver EK. Eiropas Patērētāju informēšanas centrā (EPTC) Latvijā precizē, ka aizvadītajā gadā problēmas, piemēram, aviosatiksmē izraisīja arī personāla trūkums, streiki un dažādas tehniskas problēmas. EPTC uzsver, ka 2023. gadā kavētu avioreisu un atcelto lidojumu skaits pārsniedza pat pandēmijas laiku.
Jo īpaši precizēti noteikumi par izdevumu atlīdzināšanu, ja lidojumi un pārvadājumi tiek rezervēti ar starpnieka starpniecību, lai pasažieri būtu labāk aizsargāti pret atcelšanu. Tie arī nodrošina raitākus braucienus, jo īpaši tos, kas saistīti ar dažādiem ceļojumu pakalpojumiem vai transporta veidiem, nodrošinot pasažieriem piekļuvi tiešam atbalstam un uzlabojot informāciju, piemēram, par kavēšanos un atcelšanu. Īpaša uzmanība tiek pievērsta pasažieru ar invaliditāti vai ierobežotām pārvietošanās spējām vajadzībām, lai risinātu un atvieglotu pāreju no viena transporta veida uz citu un vajadzības gadījumā uzlabotu kvalitatīvu palīdzību.
Piemēram, pasažieriem, kas ceļo ar lidmašīnu, pa dzelzceļu, ar kuģi vai autobusu, jau tagad ir tiesības uz maršruta maiņu, atlīdzību, kompensāciju vai palīdzību, ja ceļojums tiek pārtraukts. Taču, ja ceļojums rezervēts ar starpnieka palīdzību vai tiek mainīts transporta veids, dažkārt radās problemātiskas situācijas. Jaunie noteikumi cenšas to atrisināt.
“ES ir visstingrākās pasažieru tiesību sistēmas pasaulē, taču tas nenozīmē, ka mums nevajadzētu darīt vēl labākus rezultātus, mācoties no vairāk nekā desmit gadu pieredzes šajā jomā. Papildus tam, lai uzlabotu veidu, kā spēkā esošie noteikumi tiek piemēroti un izpildīti, mēs vēlamies novērst trīs galvenās nepilnības šajos priekšlikumos: pirmkārt, nodrošināt, ka pasažieri ir vienlīdz labi aizsargāti un aprūpēti, rezervējot biļetes pie starpniekiem; otrkārt, attiecināt aizsardzību uz pasažieriem, kuri vienā braucienā apvieno dažādus transporta veidus; treškārt, pastiprināt īpašu palīdzību pasažieriem ar invaliditāti un nodrošināt, ka tiek ievērotas viņu tiesības uz cilvēka cienīgu ceļošanu,” stāsta EK transporta komisāre Adina Veleana.
Paredzētas kompensācijas
Aviopasažieriem ir noteiktas tiesības attiecībā uz bagāžas bojājumiem vai nozaudēšanu (ja bagāža netiek atdota 21 dienas laikā, tā skaitās nozaudēta), lidojuma ilgstošu kavēšanos un atcelšanu, iekāpšanas atteikumu, ceļošanu kopā ar pasažieriem ar pārvietošanās grūtībām un citām situācijām. Šīs tiesības attiecas uz regulārajiem lidojumiem, vietējiem un starptautiskajiem čarterreisiem un arī zemo cenu aviokompānijām. Taču šīs tiesības ir spēkā tikai tad, ja rezervācija ir apstiprināta un ir ievērots ierašanās laiks – vai nu, kā norādīts biļetē, vai ne mazāk kā 45 minūtes pirms izlidošanas laika, uzsver Rīgas lidostā.
ES noteikumi par autobusu pasažieru tiesībām tiek piemēroti tad, ja brauciens sākas vai beidzas ES valstī un attiecas galvenokārt uz regulārajiem tālsatiksmes pārvadājumu autobusiem. Tālsatiksmes pārvadājums nozīmē, ka attālums, kas autobusam attiecīgajā maršrutā jānobrauc, ir vismaz 250 kilometru.
Ja plānotais autobusa reiss, ko esat rezervējis, ir aizkavējies vai atcelts, autobusu pārvadājumu uzņēmumam vai termināļa operatoram par šo situāciju jāinformē pēc iespējas ātrāk un ne vēlāk kā 30 minūtes pēc plānotā izbraukšanas laika. Kompensācija paredzēta arī, ja reiss aizkavējies ilgāk par divām stundām, ja nozaudēta vai sabojāta bagāža vai ja avārijā esat cietis pats vai apgādājamais.
Ja autobusa pārvadājums ir atcelts sliktu laikapstākļu vai dabas katastrofas dēļ, pārvadātājam uzturēšanās izdevumi nav jāsedz.
Līdzīgas tiesības uz kompensāciju nozaudētas vai sabojātas bagāžas dēļ ir arī dzelzceļa satiksmes dalībniekiem. Ja vilciena atcelšanas dēļ galamērķi paredzēts sasniegt ar vairāk nekā 60 minūšu kavēšanos, ir tiesības izvēlēties starp biļetes summas atmaksu, ceļojuma turpināšanu vai tā pārplānošanu. Tas attiecas arī uz saskaņotajiem reisiem.
Noteikumi par kuģu pasažieru tiesībām parasti piemērojami gadījumos, kad pa jūru vai iekšzemes ūdensceļiem – upēm, ezeriem vai kanāliem – brauc ar lielāko daļu prāmju un kruīza kuģu, ja brauciens notiek no kādas ES ostas, uz kādu ES ostu no ārpussavienības valsts ostas un šo pakalpojumu nodrošina ES reģistrēts pārvadāšanas uzņēmums vai brauciens notiek uz kādu ES ostu atpūtas braucienā un naktstmītne tiek piedāvāta kopā ar pārējiem pakalpojumiem, un nakšņošana uz kuģa ir ilgāka par divām naktīm. Pasažieriem ir tiesības uz aprūpi un palīdzību, ja kuģa atiešana tiek atcelta vai aizkavēta.
Tāpat kā uz citiem transporta veidiem, arī kuģu pasažieriem ir tiesības uz naudas atgriešanu vai cita veida kompensācijas veidu, ja, piemēram, brauciens aizkavējas vai radušās problēmas ar bagāžu.
Aicina ceļot droši
Ja saistībā ar ceļojumu ir radušās pretenzijas, jāvēršas pie ceļojuma organizētāja. Ja strīdu neizdodas atrisināt, jāvēršas Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC).
PTAC rekomendē pārbaudīt, vai tūrisma pakalpojuma sniedzējs ir reģistrējies PTAC uzturētajā Tūrisma operatoru un aģentu datubāzē. Jāņem vērā, ka tūrisma pakalpojumus visbiežāk reklamē tūrisma aģenti, kuri tikai pārdod ceļojumu. Līdz ar to nepieciešams noskaidrot, kurš ir ceļojuma organizators. PTAC atgādina iepazīties ar līguma nosacījumiem, noskaidrot informāciju saistībā ar valsti, uz kuru paredzēts ceļojums, piemēram, pasēm un to derīguma termiņiem, vakcinācijas sertifikātiem, vīzām, bērnu pārstāvības dokumentiem, apdrošināšanu. Jāatceras par Eiropas veselības apdrošināšanas karti – var saņemt valsts garantēto neatliekamo vai nepieciešamo medicīnisko palīdzību tādā pašā apjomā un kārtībā, kādā tā tiek nodrošināta šīs valsts iedzīvotājiem. Tā darbojas ES valstīs, Norvēģijā, Lihtenšteinā, Šveicē vai Islandē. EVAK karti var saņemt pa pastu, aizpildot elektronisku veidlapu portālos eveseliba.gov.lv vai latvija.lv.
— Kristīne Harmsena
UZZIŅAI
Ārlietu ministrija pērn nāca klajā ar lietotni “Ceļo droši” – tā noderēs jebkuram, kurš plāno doties tuvākā vai tālākā braucienā uz ārvalstīm. Lietotne brīdinās par iespējamiem riskiem, kā arī norādīs, kur meklēt palīdzību ārkārtas situācijās, tur atrodami arī dažādi ieteikumi, ceļojuma plānotāja funkcija un saziņas iespējas ārkārtas situācijās. Informāciju par pasažieru tiesībām var uzzināt Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (ptac.gov.lv).
VIEDOKLIS
Pasažieru tiesību piemērošana multimodālos braucienos būs ierobežota
IVARS IJABS, EIROPAS PARLAMENTA DEPUTĀTS
Eiropas Komisijas novembrī ierosinātais ES pasažieru mobilitātes tiesību aktu kopums ir nozīmīgs solis uz priekšu pasažieru tiesībās un ērtībās dažādos transporta veidos Eiropā. Šis priekšlikums ir pirmais solis likumdošanas procesā, jaunos noteikumus pieņems, un tie stāsies spēkā vien vairāku gadu laikā. Viena no galvenajām pakotnes vērtībām ir tā, ka tajā ir novērstas būtiskas nepilnības patērētāju aizsardzībā attiecībā uz rezervēšanas platformām un tiešsaistes starpniekiem, kas pārdod transporta biļetes. Ieviešot skaidrus noteikumus un pienākumus šīm struktūrām, tostarp pienākumus sniegt informāciju, pārsūtīt datus un savlaicīgi atmaksāt naudu, varēs labāk aizsargāt pasažieru tiesības aizvien digitālākajā ceļošanas pakalpojumu vidē.Pakotne ievieš arī standartizētu ceļojuma kuponu regulējumu, lai radītu lielāku skaidrību un lietojamību patērētājiem, kad tie pieņem kuponus kompensācijās par kompleksiem ceļojumiem. Tas ir apsveicami, jo pretrunīgi kuponu nosacījumi ir radījuši neskaidrības un neapmierinātību daudziem ceļotājiem. Turklāt Komisijas priekšlikums ņemt vērā gan pasažiera situāciju, gan izbraukšanas valsti, nevis koncentrēties tikai uz galamērķi radīs visaptverošākus un uz pasažieriem vērstus noteikumus.Tomēr ir dažas jomas, kurās pakotne jāuzlabo. Aviosabiedrību maksātnespēja joprojām rada nopietnas bažas patērētājiem, un tāpēc ir jānodrošina stingrāka aizsardzību šajā jomā. Vairāk jāpievēršas jautājumiem, kas saistīti ar bagāžas pārvadāšanu, piemēram, standartizēt noteikumus par izmēriem un svaru un precizētas kompensācijas procedūras bagāžas nozaudēšanas vai kavēšanās gadījumā. Kopumā ES pasažieru mobilitātes tiesību pakotne ir pozitīva lieta ceļā uz pasažieriem draudzīgāku un elastīgāku Eiropas transporta sistēmu. Multimodālā transporta regulas projekta trūkums ir tās ierobežotā darbības joma, jo tā ietekmēs tikai 0,7% no pasažieru skaita, uz kuriem attiecas spēkā esošie noteikumi par pasažieru tiesībām. Turklāt visaugstākais aizsardzības līmenis attieksies tikai uz konkrētu biļešu veidu: vienotu multimodālu līgumu – kad kāds iegādājas vienu biļeti, kurā ir iekļauti vairāki braucieni dažādos transporta veidos. Pašlaik šāda veida līgumi joprojām ir reti sastopami un veido tikai 5% no multimodālo pārvadājumu tirgus. Šī regula neattiecas uz multimodāliem braucieniem, ja, piemēram, jūs pērkat vilciena biļeti no Briseles uz lidostu Parīzē, izmantojot vilcienu kompāniju, un pēc tam lidmašīnas biļeti uz Horvātiju, izmantojot aviokompāniju. Rezultātā pasažieru tiesību piemērošana multimodālos braucienos būs ierobežota.
Materiāls tapis sadarbībā ar Eiropas Parlamenta biroju Latvijā
Reklāma