Zaļo un zemnieku savienības (ZZS) valde aicina Valsts prezidenta Edgara Rinkēviča rosinātās izmaiņas attiecībā uz mākslīgā intelekta izmantošanas uzrādīšanu priekšvēlēšanu aģitācijā sākt piemērot jau jūnija sākumā gaidāmajās Eiropas Parlamenta (EP) vēlēšanās, aģentūru LETA informēja ZZS pārstāve Dace Kārkliņa.
Valsts prezidents ir nosūtījis Saeimai izskatīšanai likumprojektu par grozījumiem Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, kas paredz, ka priekšvēlēšanu aģitācijas autoram būs jādara zināms vēlētājam, ka aģitācijas tapšanā izmantots mākslīgais intelekts. Saeima šonedēļ varētu lemt par Valsts prezidenta iniciatīvas nodošanu vērtēšanai parlamenta komisijās, norāda partiju apvienībā.
“ZZS valde atbalsta iniciatīvu un piekrīt Valsts prezidenta viedoklim, ka brīvas un godīgas vēlēšanas ir iespējamas tikai tad, ja sabiedrība saņem vispusīgu informāciju par deputātu kandidātiem, deputātu kandidātu sarakstiem, politiskajām partijām un politisko partiju apvienībām,” teikts politiskā spēka paziņojumā.
Koalīcijas partijas vadība uzsver, ka ne mazāk svarīgs ir apstāklis, ka šai priekšvēlēšanu aģitācijai ir jāsatur tikai un vienīgi patiesa informācija.
Kā ziņots, grozījumiem Priekšvēlēšanu aģitācijas likumā, kas noteiks, ka priekšvēlēšanu aģitācijas autoram jādara zināms vēlētājam, ka aģitācijas tapšanā izmantots mākslīgais intelekts, vajadzētu būt saistošiem ar 2025.gada pašvaldību vēlēšanām, uzskata Valsts prezidents Rinkēvičs.
Valsts prezidents norādījis, ka likumprojekts par grozījumiem tapis, konsultējoties gan ar ekspertiem, gan ar Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju (KNAB) un NATO Stratēģiskās komunikācijas izcilības centru. Valsts prezidents atzīmēja, ka grozījumi likumā ir saistīti ar mākslīgā intelekta lietošanu priekšvēlēšanu aģitācijā, uzliekot par pienākumu partijām norādīt, ka tādas sistēmas ir izmantotas. Tāpat likuma grozījumi paredz KNAB tiesības šo procesu uzraudzīt.
“Mūsdienu tehnoloģiju, tajā skaitā mākslīgā intelekta sistēmu, arvien plašāka izmantošana partijām paver nebijušas iespējas uzrunāt vēlētājus, tajā skaitā, tiešsaistes tērzētavās un mērķētos zvanos. Taču neatkarīgi no priekšvēlēšanu aģitācijas formas, tās saturam ir jāatbilst demokrātiskas tiesiskas valsts prasībām, lai neradītu šaubas par vēlēšanu godīgumu,” skaidrots likumprojekta anotācijā.
Likumprojekta anotācijā skaidrots, ka mākslīgā intelekta sistēmas veidota priekšvēlēšanu aģitācija ir priekšvēlēšanu aģitācija, kuras izgatavošanai izmantots mākslīga intelekta sistēmas veidots informācijas elements neatkarīgi no tā, vai tas ir ģenerēts vai manipulēts attēls, audio vai video saturs, kas ticami atgādina personas, priekšmetus, vietas vai citus subjektus vai notikumus un lietotājam maldinoši šķiet autentisks vai patiess.
Foto: unsplash.com
Reklāma