Abonē e-avīzi "Zemgales Ziņas"!
Abonēt

Autorūpnīca Jelgavai par lielu, bet pasaulei – par mazu

Par redzamāko Pārlielupes zīmolu pagājušā gadsimta 70. un 80. gados kļuva RAF – mikroautobusu rūpnīca, kas tika uzcelta 1975. gadā.

RAF apkaimē vairāk vēlas redzēt zaļumus. Lielveikalus – ne

Vēsturnieks Andrejs Dābols, kas 51 gadu nostrādāja Jelgavas vēstures un mākslas muzejā, atzīst, ka zīmīgs Pārlielupes attīstībā bija 1926. gads. Togad darbu sāka Jelgavas cukurfabrika un pirmo reizi pilsētā tika izbūvēts pastāvīgs koka tilts pār Lielupi, kā arī betona tilts pār Driksu. Pilsētas valde nolēma Pārlielupē attīstīt radiālu riņķveida apbūves plānojumu ar bulvāriem, alejām, dārzos slīkstošām vienstāva un divstāvu privātmājām. Pārlielupē tika rezervēta vieta ostas izbūvei, divām skolām, lidlaukam. Uz Pārlielupi bija domāts pārcelt arī zirgu tirgu, kas atradās Lielupes kreisajā krastā, Zirgu ielā, pie 1939. gadā uzceltās 15. maija pamatskolas, kuras ēkā tagad mīt Valsts ģimnāzija.

Pārlielupi mainīja sveša vara

Taču Otrā pasaules kara un okupāciju laiks Latvijas laika plānus attiecībā uz Pārlielupi ievērojami mainīja. Lielā mērā tas notika, ignorējot kultūrvēsturisko mantojumu. Arī Andreja Dābola ģimenei tika piešķirts dzīvoklis Pārlielupē, tā sauktajā RAF rajonā, kas izauga 70. un 80. gados. Šīs apkaimes dzīves pozitīvās un negatīvās puses viņam nācās izjust pašam. Pie pozitīvajām pusēm vēsturnieks min Latvijas Lauksaimniecības universitātes (LLU) izplešanos Pārlielupē. Proti, līdzās vecajai Aviācijas ielai izauga Veterinārmedicīnas fakultāte ar dzīvnieku klīniku. Domājot par traģisko Pārlielupes vēsturē, – RAF rajonā atrodas Otrajā pasaules karā nacistu okupācijas laikā gūstā mirušo padomju karagūstekņu kapi, kur apbedīti 12 tūkstoši vīru.

Ik dienu tapa 60 mikroautobusu

Par redzamāko Pārlielupes zīmolu pagājušā gadsimta 70. un 80. gados kļuva RAF – mikroautobusu rūpnīca, kas tika uzcelta 1975. gadā. Uzņēmumā strādāja ap trīs tūkstošiem darbinieku. Ik darbdienu Jelgavā tika saražoti ap 60 mikroautobusu (12, 5 tūkstoši gadā). Plānots saražot bija pat 17 tūkstošus busiņu, jo pieprasījums pēc tiem Padomju Savienības iekšējā, ārzemju autobūves kompānijām slēgtajā, tirgū bija liels. Mikroautobusiem tika dots “Latvijas” vārds. Tos ražoja ne tikai pasažieru pārvadāšanai, bet arī operatīvajiem dienestiem – ātrajai palīdzībai, policijai un citām īpašām vajadzībām. 1980. gadā ar mikroautobusiem “Latvija” no Olimpa kalna Grieķijā uz Maskavu tika vesta olimpiskā uguns. Tehniski Jelgavā ražotais modelis RAF-2203 “Latvija” tika apgādāts ar GAZ-24 “Volga” dzinēju un agregātiem. Uz šīs bāzes tika izlaistas daudzas modifikācijas.

RAF – nosaukuma “Rīgas autobusu fabrika” saīsinājums.

Visu rakstu lasiet 23.decembra laikrakstā “Zemgales Ziņas”

Teksts: Gaitis Grūtups

Foto: Ruslans Antropovs

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
ZZ.lv komanda.