Abonē e-avīzi "Zemgales Ziņas"!
Abonēt

Sapnis par apģērbu radīšanu trešajā paaudzē

Ar uzņēmuma SIA ”ETANNA” īpašniecēm Sanitu Salmiņu un Sandru Skuteli “Zemgales Ziņas” tikās viņu pirmajā tirdziņā, kas Līgo svētku laikā notika Dzīvesziņas un arodu sētā Jelgavā. Sanita ir dzimusi un augusi Jelgavā, pašlaik dzīvo Rīgā, bet Sandra – Ozolniekos. Kaut tirdzniecība rīta pusē tik nesen sākusies, pārdoti jau vairāki apģērbu komplekti un ir jūtama cilvēku interese par izsmalcinātajiem lina tērpiem sievietēm un bērniem.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

“Šis stāsts nebūs īsti par uzņēmējdarbību, bet vairāk par uzdrīkstēšanos dzīvē ko krasi mainīt,” sarunu iesāk Sanita un turpina: “Es ilgus gadus strādāju atbildīgā amatā finanšu jomā bankā. Man bija karjera un labi apmaksāts darbs, bet pamazām sapratu, ka gribu būt neatkarīga un radīt kaut ko savu. Gribu darīt ko tādu, no kā man mirdz acis un kas aizrauj. Sākumā gan vēl īsti nebija skaidrs, kas tas būs, bet sapnis par tērpu radīšanu mūsu dzimtā bija lolots jau no paaudzes paaudzē. Lai uzsāktu dzīvē ko pilnīgi jaunu, man bija sevi jāpārvar. Es stundām telefonā lasīju dažādus motivējošus tekstus, un viens no tiem, kas palicis atmiņā, bija: “Mums visiem ir divas dzīves, un tā otra sākas tad, kad saproti, ka ir tikai viena.” Tas deva drosmi un pārliecību, ka izvēlētais ceļš ir pareizs.”

  • SIA ”ETANNA” īpašnieces Sanita Salmiņa (no kreisās) un Sandra Skutele
    FOTO NO SANITAS SALMIŅAS PERSONĪGĀ ALBUMA

Vecmāmiņai veikalu nacionalizēja

Sanitas vecmāmiņa Anna Latvijas pirmās neatkarības laikā izveidoja savu audumu un šūšanas piederumu veikalu Jaunjelgavā pie Daugavas. Tur viņa šuva skaistus kostīmus un kleitas, cepures un kurpes bija pieskaņotas katras krāsas kostīmam. Bet pienāca citi laiki, sveša vara Annai atņēma viņas sapni – veikalu nacionalizēja. Kompensēja tik vien, cik durvju atslēgas vērtību. Vīrs tā arī neatguvās no pārdzīvotā. Pametot veikalu, Annai izdevās paglābt dažus audumu baķus un diegus, kas ļāva viņai kara laikā izdzīvot. Šuva un laboja cilvēkiem drēbes apmaiņā pret pārtiku. Annai piedzima meita Dzintra (Sanitas mamma). Kad Dzintra pieauga, arī viņa šuva. Šuva sev un bērniem, kaimiņienēm pat darināja kāzu kleitas. “Tagad saprotu, ka tā drēbju lieta sen ir bijusi asinīs. Tā radās apģērbu zīmols “ETANNA” – izsmalcinātiem audumiem un elegantiem tērpiem,” stāsta Sanita. Latīniski tas nozīmē “Un ANNA”. Sanita, divu dēlu mamma, vienmēr ir vēlējusies arī meitiņu, kuru sauktu par Annu. Par godu vecmammai. Meitiņas nav, bet ir “ETANNA”. Sanita atceras, ka vīrs sākumā par viņas ideju brīnījās un izturējās ar skepsi, bet, redzot lielo pārliecību, apņemšanos un ieguldīto darbu, noticēja, ka izvēlētais ceļš ir pareizs, un tagad ir lielākais atbalstītājs.

  • SANITAS vecmamma un Sandras vecvecmamma Anna, 1939. g., ar bērniem Vilmu un Rolandu (Dzintra, Sanitas mamma, Sandras vecmamma, vēl nav dzimusi). Sanitas vecmāmiņa Anna Latvijas pirmās neatkarības laikā izveidoja savu audumu un šūšanas piederumu veikalu Jaunjelgavā pie Daugavas.

Laimīgākais cilvēks ir radīšanas procesā

“Sākt nodarboties ar tērpu radīšanu nevar, ja pašam nav pietiekamu zināšanu par šūšanu, tāpēc apmeklēju šūšanas kursus. Vēlāk arī pabeidzu starptautiskos modes biznesa kursus, kas man ļoti palīdzēja, sākot savu uzņēmējdarbību. Kursi solīja novadīt mūs no idejas līdz pirmajai kolekcijai un veikala atvēršanai. Protams, neviens neiedod brīnumu tableti, lai tas tiešām notiktu. Viss lielais darbs jāizdara pašam. Un mēs to paveicām,” ar lepnumu atklāj Sanita.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Uzņēmumu Sanita dibināja kopā ar savu māsas meitu Sandru. “Un te nu mēs esam. Divas sievietes, kas rada un dara. Divas sievietes ar īpašu dzirksti acīs. Divas mammas, divas sievas, divas uzņēmējas. Ne velti saka, ka vislaimīgākais cilvēks ir tieši radīšanas procesā, esot īstajā plūsmā un sadarbojoties ar dzīvi un sevi,” ar pārliecību pauž Sanita. Sandrai ir izteikts vizuālais skatījums uz lietām. Viņa vada fotosesijas, veido uzņēmuma “Instagram” un “Facebook” kontus, nodarbojas ar reklāmu, veicinot pārdošanu. Savukārt Sanita pārvalda finanšu lietas, strādā ar šuvējiem un nodarbojas ar audumu piegādēm. Sākumā tādas striktas darbu dalīšanas nebija, vienkārši katra paņēma to, kas viņai labāk padodas un saista.

“Kad Sanita mani uzrunāja un aicināja kļūt par savu sadarbības partneri, es biju dekrēta atvaļinājumā. Tas bija laiks, kad vairs īsti nevēlējos atgriezties iepriekšējā darbā. Sanitas apņēmība un aizrautība ar savu ideju mani pārliecināja, un es piekritu, jo arī man ļoti patīk apģērbs. Pozitīvi, ka, šādi darbojoties, es vairāk laika varu veltīt saviem vēl mazajiem bērniem un ģimenei,” atklāj Sandra.

Tagad, kad no uzņēmuma dibināšanas brīža pagājis gads, abas uzņēmējas ir gandarītas par paveikto, jo ir pārvarētas grūtības un iegūta pieredze, lai veiksmīgi turpinātu iesākto.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.
  • APĢĒRBI gatavoti no augstas kvalitātes lina un kokvilnas, gaumīga viskozes auduma un dabiskā zīda.

Dabīgi un ilgi kalpo

“Piedāvājam unikālus, mūsu pašu radītus tērpus. Audumi izraudzīti tādi, kādus vēlamies nesāt pašas, – augstas kvalitātes lins un kokvilna, gaumīgi viskozes audumi un dabiskais zīds. Ar mūsu apģērbu gribam atgādināt, ka sievišķība un elegance nāk no mums pašām. Turklāt daļa modeļu ir veidota tā, lai tos var nēsāt arī gaidību un krūts barošanas laikā, jo “eleganti, skaisti un viegli” – tas ir par mums visām, mammām, meitām, vecmāmiņām,” ir pārliecinātas uzņēmējas. Vasarā iecienīti ir lina, bet ziemā poliestera bikškostīmi. Bikškostīmi vasarai šūti no mīkstināta lina, kas karstā laikā ir atvēsinošs un elpojošs. Kaut linu var pieskaitīt pie brīvā stila apģērba, eleganci tiem piešķir nošūtās buktes biksēm un citas detaļas. Runājot par pieprasītākajām tērpu krāsām, arī tajās pierādās latviešiem raksturīgā mentalitāte – izvēlēties apģērbu zemes toņos – pelēks, gaiši vai tumši brūns un melns.

“Šobrīd visās jomās aktuāla ir ilgtspējība, un mūsu apģērbi tādi ir – dabīgi un ilgi kalpojoši. Tie ir klasiski un viegli kombinējami ar citiem apģērbiem. No pircējiem saņemam daudz pozitīvu atsauksmju. Ir tādi, kuri apģērbu pie mums pērk jau atkārtoti. Tas motivē iet uz priekšu un neapstāties,” atklāj uzņēmēja. “ETANNA” orientējas uz dažāda vecuma biznesa un karjeras sievietēm, kuras vēlas izskatīties eleganti. Sākotnējais mērķis ražot saskaņotus sieviešu un bērnu tērpus gan neattaisnojās, tāpēc, iespējams, nākotnē bērnu apģērbi vairs netaps. Tam par iemeslu ir arī bērnu apģērbu plašais izmēru diapazons, kas palielina izmaksas. Tāpat nav iecerēts radīt apģērbus vīriešiem, jo vieglāk darboties šaurākā nišā.

Apģērbus var apskatīt un pasūtīt internetveikalā. Jaunums ir bezmaksas preču atgriešana, ja sanāk kļūdīties ar izmēru vai izvēlētais tērps tomēr neuzrunā. “Tas rada drošības sajūtu, un ir cilvēki, kas pasūta uzreiz divus izmērus vai dažādas krāsas, lai izraudzītos vēlamo,” paskaidro uzņēmuma īpašniece. No aksesuāriem tiek piedāvātas zīda matu gumijas, ko Sanita šuj pati.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Produkta cena līdzvērtīga ieguldītajam darbam

“Mums ir veiksmīga sadarbība ar Latvijas Investīciju un attīstības aģentūru, iesaistoties eksporta atbalsta projektā “Starptautiskās konkurētspējas veicināšana”. Tas palīdzēja uzsākt apģērbu tirdzniecību Lietuvā un Igaunijā,” atklāj uzņēmuma īpašniece. Pateicoties šai programmai, viņu uzņēmumu atrada un uzrunāja veselīga dzīvesveida “boutique” tipa veikals no Igaunijas – viņi pasūtīja lielu daļu vasaras kolekcijas apģērbu.

”ETANNA” pastāv jau gadu, un sākums nebija viegls. Pirmā kolekcija netika pārdota cerētajā tempā, un bija atkal jāiegulda līdzekļi jaunas radīšanā. No produkta dizaina izstrādes līdz fotosesijai paiet pat pusgads vai vairāk. Tomēr šobrīd uzņēmuma tendence, pēc Sanitas teiktā, ir augšupejoša. “Rudenī Rīgā ir paredzēts īrēt telpas, lai izvietotu preces un iekārtotu biroju. Tā būtu iespēja, iepriekš piesakoties, iegriezties piemērīt apģērbu, bet tas tomēr nebūs kā veikals,” stāsta Sanita.

Par konkurenci jaunā uzņēmēja neuztraucas, jo uzskata, ka katram ražotājam ir savs klients un visdrīzāk visi ir kolēģi un gūst pieredzi cits no cita. Tomēr, pēc viņas novērojumiem, vietējo zīmolu līmenis pat dažu gadu laikā ir ļoti audzis, kas redzams reklāmās.

Saturs turpināsies pēc reklāmas.

Runājot par produktu cenu, Sanita stāsta, ka līdz tai bijis jānoiet garš, psiholoģiski grūts ceļš: “Sākumā gribējās, lai būtu lētāk un klientiem vieglāk iegādāties, bet vēlāk sapratām, ka padarīts ir ļoti daudz un cenai jābūt adekvātai ieguldītajam darbam. Mums par lielu gandarījumu redzam, ka cilvēki produktu pērk, jo viņiem patīk, neskatoties uz cenu.” Jāpiebilst, ka katrs pasūtījums tiek iepakots kā dāvana – skaistā kastītē ar zīdpapīru un pievienotu kartīti, kur novēlējums pircējam ierakstīts ar roku.

Projektu līdzfinansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par saturu atbild “Zemgales Ziņas”.

#SIF_MAF2023

Līdzīgi raksti

Reklāma

Atbildēt

Paldies, Jūsu ziedojums EUR ir pieņemts!

Jūsu atbalsts veicinās kvalitatīvas žurnālistikas attīstību Latvijas reģionos.

Ar cieņu,
ZZ.lv komanda.